Resolució
AO-08421/2012 Actuació d'ofici iniciada arran de la visita de l'Autoritat Catalana per a la Prevenció de la Tortura al Centre Penitenciari de Tarragona

Matèries
Seguretat ciutadana i justícia
Administració de justícia
Mecanisme Català de Prevenció de la Tortura
Data d'inici 31/12/2012
Data de l'últim moviment 02/10/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Justícia Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

En compliment de l'article 74 de la Llei 24/2009, de 23 de desembre, del Síndic de Greuges, el 21 de gener de 2013 es va lliurar al Parlament el tercer informe monogràfic sobre les actuacions dutes a terme pel Síndic en qualitat d'Autoritat Catalana per a la Prevenció de la Tortura i altres Tractes o Penes Cruels, Inhumanes o Degradants corresponent a l'any 2012.

L'informe recull les visites que s'han dut a terme a espais on hi ha persones privades de llibertat, classificades per tipus de centre, i les recomanacions i conclusions específiques i generals a les quals s'ha arribat. Pel que fa als centres competència del Departament de Justícia, s'han visitat sis centres penitenciaris i tres centres educatius de justícia juvenil. 

A fi d'estudiar el compliment de les recomanacions fetes en aquest informe per part del Departament de Justícia, el Síndic ha obert aquesta actuació d'ofici.

Contingut

Les recomanacions que l'Autoritat Catalana per a la Prevenció de la Tortura ha fet amb caràcter general per als centres penitenciaris al Departament de Justícia són les següents:

- Davant de queixes sobre maltractaments, cal que s'arbitrin tots els mecanismes necessaris per dur a terme una investigació amb caràcter immediat i imparcial que tingui en compte els fets descrits tant per l'intern com pel professional corresponent.

- Cal imprimir el número d'identitat professional del funcionari de vigilància penitenciària en totes les peces que integren l'uniforme dels professionals o bé habilitar una targeta d'identitat perquè la duguin penjada al coll.

- Cal instal·lar sistemes de videovigilància a totes les cel·les de contenció i/o aïllament, a les sales on es fan els escorcolls amb nu integral, als espais d'interacció intern/treballador i, en la mesura que sigui possible, a les escales que comuniquen els diferents accessos o plantes.

- Cal instal·lar rètols o cartells que informin de l'existència de sistemes de videovigilància a tots els espais dels centres penitenciaris on n'hi hagi.

- Cal insistir en la comunicació immediata al jutge de vigilància penitenciària de l'adopció de qualsevol mesura coercitiva, malgrat que la legislació penitenciària no prevegi un mínim o màxim d'hores. Per assegurar que aquesta comunicació es duu a terme seria recomanable fer-la per correu electrònic.

- Cal que es revisi la formació que reben els funcionaris de vigilància penitenciària per al desenvolupament de les seves funcions per tal de millorar-la i adequar-la als paràmetres de noves alternatives de resolució pacífica de conflictes.

- Cal que es faciliti a l'intern un mínim d'estris d'higiene i de neteja personal durant el temps que roman en aïllament provisional.

- Cal que s'articuli la presència d'un advocat davant del primer visionament de qualsevol vídeo susceptible de ser utilitzat com a prova en un procediment sancionador penitenciari, de lliure designació o bé per mitjà del Servei d'Orientació Jurídica Penitenciària o, alternativament, del torn d'ofici d'assistència al detingut.

- Cal que tota imatge susceptible de ser utilitzada com a prova en un expedient sancionador penitenciari sigui dipositada fins que se'n faci el primer visionament al jutjat de guàrdia corresponent.

- Cal que s'arbitrin eines o mecanismes que permetin intervenir i reduir els conflictes Interpersonals i el clima d'hostilitat i de tensió que es pugui generar als departaments o unitats dels centres penitenciaris que alberguen els interns considerats més inadaptats o perillosos.

- Cal que s'incrementi la freqüència del nombre de visites que fan els jutges de vigilància penitenciària a cadascun dels centres penitenciaris.

Les conclusions específiques en relació amb el Centre Penitenciari de Tarragona són les següents:

Les principals deficiències del centre són de caràcter estructural, atesa la seva antiguitat. Malgrat que s'ha anat adequant als successius requeriments reglamentaris (càmeres, etc.), el centre presenta elements que dificulten la tasca de vigilància i que poden ser perillosos per a interns i funcionaris, a banda de l'evident massificació dels mòduls comuns.

Les petites dimensions del centre propicien un tracte cordial i proper entre funcionaris i reclusos, cosa que totes dues parts aprecien. No obstant això, aquest fet pot plantejar algun problema en termes de relaxament de certes obligacions reglamentàries, com ara la de dur la identificació sempre visible o bé la de no ser prou curós en l'aplicació de les mesures de seguretat quan hi ha algun incident.

Tramitació

Data Administració Tràmit

05/03/2013 Departament de Justícia Resolució pendent d'acceptació
17/04/2013 Departament de Justícia Resposta a la resolució pendent d'acceptació
05/08/2015 Departament de Justícia Irregularitat
02/10/2015 Departament de Justícia Seguiment finalitzat

Expedients Relacionats

AO-08414/2012
AO-08417/2012