La promotora de la queixa exposa que el curs passat el seu fill estudiava en un institut de l'Escala amb el programa Tu pots, i que a tots els alumnes d'aquest programa se'ls va excloure del viatge de fi de curs. Va presentar un escrit de reclamació i, en data 7 de maig de 2015, l'institut li va respondre que aquesta decisió obeïa al fet que els alumnes del programa ?gaudien de nombroses sortides de curta durada per tal d'incrementar la seva motivació, millorar i completar el currículum treballat a l'aula i les tasques realitzades a les empreses que gestionen la seva formació professional?. També se li va comunicar que el centre valoraria la seva suggerència de cara a properes generacions del programa, amb la intenció de millorar l'atenció a l'alumnat i les seves famílies.
El Síndic posa de manifest que les activitats com ara sortides i colònies escolars organitzades pels centres escolars, si bé no constitueixen activitats necessàriament obligatòries, un cop establertes, tots els alumnes hi han de poder accedir en condicions d'igualtat, amb independència de les seves característiques personals o de la diversitat en el seu procés d'aprenentatge.
Formar part de programes d'atenció a la diversitat no ha de generar cap greuge en relació amb l'aprofitament de determinades oportunitats educatives que ofereix el centre, ni ha de justificar un tracte diferenciat en l'accés a activitats organitzades que no estan directament associades al tipus de treball lectiu que duen a terme els alumnes.
En aquest cas, sense dubte, l'interès de l'infant és promoure la seva participació a les colònies organitzades pel centre, tenint present el seu caràcter educatiu.
Per tant, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que insti aquest institut de l'Escala a autoritzar la participació al viatge de fi de curs (i de fi d'etapa) dels alumnes que formen part del programa Tu Pots i que ho desitgin.