Resolució
AO-08586/2014 Actuació d'ofici relativa a la manca d'homogeneïtat en el requisit de l'alçada exigit als homes per a l'accés als cossos de la policia local

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Funció pública
Data d'inici 30/10/2014
Data de l'últim moviment 29/12/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Interior Pendent d'acceptació per l'administració

Contingut

El Síndic ha rebut diverses queixes de persones que exposen que l'alçada exigida als homes en les diferents convocatòries d'accés a la policia local és, en la major part dels municipis de Catalunya, superior a l'exigida en les convocatòries d'altres cossos i forces de seguretat.

En l'estudi del requisit de l'alçada en les diferents convocatòries per a l'accés al cos de Mossos d'Esquadra, Policia Nacional, Guàrdia Civil, Policia Foral, Ertzaintza i policia local de diferents comunitats autònomes, s'ha comprovat que amb caràcter general s'exigeix per als homes una alçada mínima d'1,65 m, i d'1,60 m per a les dones. En canvi, en les convocatòries d'accés a la policia local de diferents municipis de Catalunya s'exigeix per als homes una alçada mínima d'1,70 m. 

En primer lloc, l'article 11 de la Llei 16/1991, de 10 de juliol, de policies locals, estableix que una de les seves funcions és ?dur a terme diligències de prevenció i actuacions destinades a evitar la comissió d'actes delictuosos, en el qual cas han de comunicar les actuacions dutes a terme a les forces o els cossos de seguretat competents?. Per tant, l'exigència d'unes determinades condicions físiques als agents de la policia local, entre les quals el requisit de l'alçada, són raonables atès que la seva raó de ser deriva de les funcions concretes que han de desenvolupar, és a dir, del contingut de la funció policial.

En segon lloc, el Decret 233/2002, de 25 de setembre, regula la mobilitat dels policies locals i, concretament, l'article 54 i següents regulen la permuta, no només amb altres policies locals sinó també entre membres de la policia local i Mossos d'Esquadra. Aquesta regulació evidencia que el perfil professional dels Mossos i de la policia local respon a un perfil policial. Per tant, si hom accedeix al cos de la policia local havent complert un requisit d'alçada i després pot ocupar un lloc al cos dels Mossos d'Esquadra, que exigeix un requisit d'alçada inferior, això vol dir que l'exigència del requisit d'alçada superior, fixat a les bases de la convocatòria d'accés al cos de la policia local del municipi, no es pot justificar sobre la base del contingut de la funció que cal desenvolupar.

En tercer lloc, l'heterogeneïtat detectada en el requisit d'alçada mínima fixat a les convocatòries d'accés a agents de la policia local pot conduir a situacions contràries al principi d'igualtat per introduir diferències artificioses davant de situacions que es poden considerar iguals i que estan mancades d'una justificació objectiva i raonable. A més a més, aquest fet impedeix l'accés a possibles aspirants que reuneixen la resta de requisits i que es veuen exclosos de participar perquè no arriben a l'alçada mínima. 

I finalment, el principi d'autonomia local no es pot invocar per defugir l'exercici de les funcions de coordinació de l'activitat de les policies locals que té assignat el Departament d'Interior. La coordinació és un principi organitzatiu que busca la unitat en l'actuació administrativa entre administracions diferents sense que en cap cas comporti minvar les competències pròpies en matèria de seguretat atribuïdes a l'Administració local. L'article 25 de la Llei 4/2003, de 7 d'abril, d'ordenació del sistema de seguretat pública de Catalunya, disposa que el Govern té la responsabilitat de fer   efectiva la coordinació de les policies locals que s'ha d'estendre en tots els casos, entre altres, a les funcions següents: promoure l'homogeneïtzació dels mitjans tècnics i la uniformitat dels altres elements comuns, i establir les normes bàsiques d'estructura i d'organització interna a què s'han d'ajustar les policies locals, i la normativa d'accés, formació i promoció de llurs membres.

Fetes aquestes consideracions, el Síndic recomana al Departament que exerceixi les funcions de coordinació que la Llei 4/2003 li assigna amb relació a la normativa d'accés a fi de determinar que el requisit d'alçada mínima que han de fixar les bases de les convocatòries d'agents de la policia local no superi l'1,65 m per als homes i l'1,60 m per a les dones, tot emprant com a paràmetre de referència els requisits de talla fixats per a l'ingrés en la resta de cossos policials.

Tramitació

Data Administració Tràmit

06/11/2014 Direcció General d'Administració de Seguretat Sol·licitud d'informació a l'Administració
28/11/2014 Departament d'Interior Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
17/12/2014 Direcció General d'Administració de Seguretat Sol·licitud d'informació a l'Administració
02/02/2015 Direcció General d'Administració de Seguretat Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
12/03/2015 Departament d'Interior Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
02/11/2015 Departament d'Interior Resolució pendent d'acceptació
28/12/2015 Departament d'Interior Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
29/12/2015 Departament d'Interior Resposta a la resolució pendent d'acceptació

Expedients Relacionats

Q-06585/2014
Q-06586/2014
Q-01516/2015
Q-00002/2015
Q-00396/2015