Resolució
Q-08592/2013 Disconformitat amb la decisió del Departament d'Ensenyament de suprimir les línies de P3 de l'institut escola Les Vinyes de Castellbisbal per al curs 2015-2016

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Organització i planificació del sistema escolar
Data d'inici 03/12/2013
Data de l'últim moviment 02/11/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El Síndic ha rebut diversos escrits de queixa de pares i mares disconformes amb la decisió del Departament d'Ensenyament de suprimir les línies de P3 de l'institut escola Les Vinyes, de Castellbisbal, per al curs 2015-2016. Segons els afectats, la idea del Departament d'Ensenyament és tancar les línies d'educació infantil i primària del centre amb l'objectiu de convertir-lo en un institut.

Manifesten que aquesta mesura els suposarà un greuge comparatiu respecte d'altres famílies del municipi, ja que els menors es trobaran en clara desigualtat respecte d'altres famílies a l'hora d'accedir a les matrícules de P3 per al curs 2014-2015, ja que perdran els punts de germans grans matriculats al centre. A més a més, exposen la dificultat de conciliació de la vida familiar i laboral, ja que es veuran obligats a inscriure el fill petit a un altre centre. També refereixen que si un algun dels fills ja matriculats hagués de repetir curs s'hauria de traslladar a una altra escola amb un altre projecte educatiu.

Contingut

L'informe del Departament d'Ensenyament posa de manifest que, en efecte, en el passat procés ordinari d'admissió d'alumnat les sol·licituds rebudes a l'institut escola Les Vinyes han estat més nombroses que les places escolars ofertes. El mateix ha succeït a l'escola Benviure, mentre que a l'escola Els Arenys la situació ha estat inversa. A l'escola Montserrat, en canvi, hi ha hagut un cert equilibri entre oferta i demanda.

Malgrat el marge de discrecionalitat que té el Departament d'Ensenyament a l'hora d'adoptar la mesura d'ampliar o suprimir grups als centres de Castellbisbal, en tot cas la modificació de l'oferta de grups al municipi hauria de venir motivada per determinats criteris de programació més enllà de la demanda de les famílies, com ara el dret de qualsevol infant a disposar d'una plaça escolar, el respecte a la qualitat de l'oferta educativa o la promoció de l'equitat en la composició social dels centres. És a dir, el Departament d'Ensenyament té el deure de programar l'oferta que sigui més beneficiosa per a la qualitat i l'equitat del sistema.

En aquest cas, d'acord amb la informació facilitada pel Departament d'Ensenyament, el Síndic constata que, d'una banda, la distància geogràfica entre escoles no supera a peu en cap cas el quilòmetre. El model de zona única, tot i que pot incrementar la dificultat d'obtenir plaça als centres més propers de cada domicili, no impedeix l'accessibilitat geogràfica de l'alumnat a les escoles del municipi i el seu dret a l'educació. I de l'altra, els centres no tenen desequilibris significatius en la seva composició social, perquè tots tenen una proporció similar d'alumnat amb necessitats educatives específiques, però sí que presenten desequilibris en la demanda: cal tenir present que reduir un grup a l'escola Els Arenys pot contribuir a afeblir el centre amb una demanda més feble.

En aquest sentit, els promotors també van posar de manifest que l'escola Els Arenys disposa d'aules de 43,6 metres quadrats i que, segons l'article 6 del Reial decret 132/2010, de 12 de febrer, pel qual s'estableixen els requisits mínims dels centres que imparteixen els ensenyaments de segon cicle de l'educació infantil, l'educació primària i l'educació secundària, ?els centres que ofereixen el segon cicle de l'educació infantil [...] han de disposar, com a mínim, de les instal·lacions i condicions materials següents:
a) Una aula per cada unitat amb una superfície adequada al nombre de llocs escolars autoritzats i en tot cas, amb un mínim de 2 metres quadrats per lloc escolar.?

D'acord amb l'article 6.2 a), doncs, la ràtio per aula a l'escola Els Arenys hauria de ser de 22 alumnes, atès que disposar de ràtios superiors podria afectar el dret a una educació de qualitat. 

El municipi disposa d'una oferta inicial de 150 places inicials (sense computar possibles ampliacions de ràtio per necessitats d'escolarització) i 153 sol·licituds. En cas de necessitat de disposar de grups amb ràtios de 25 alumnes, i en cas que efectivament l'escola Els Arenys no pogués disposar de grups de 25 alumnes, aquest podria ser un criteri per justificar una modificació de l'oferta al municipi entre centres. 

En vista d'aquestes consideracions, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament: 

1. Que adopti la mesura de programació de l'oferta que sigui més beneficiosa per a la qualitat i l'equitat del sistema.

2. Que desenvolupi mesures per enfortir el projecte educatiu de centre i la demanda de l'escola Els Arenys.

3. Que informi el Síndic sobre la grandària de les aules de l'escola Els Arenys i garanteixi que les seves ràtios respecten els requisits establerts pel Reial decret 132/2010, de 12 de febrer, per garantir així el dret a una educació de qualitat.

Tramitació

Data Administració Tràmit

09/12/2013 Serveis Territorials d'Ensenyament al Vallès Occidental Sol·licitud d'informació a l'Administració
24/01/2014 Serveis Territorials d'Ensenyament al Vallès Occidental Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
11/04/2014 Departament d'Ensenyament Altres formes de finalitzar
18/08/2014 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació
03/10/2014 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
07/04/2015 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació
10/04/2015 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació
26/05/2015 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
26/10/2015 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
02/11/2015 Departament d'Ensenyament No irregularitat
02/11/2015 Serveis Territorials d'Ensenyament al Vallès Occidental No irregularitat