El promotor de la queixa exposa la seva disconformitat amb el fet que no es va poder apuntar a la convocatòria 2014/2015 de les proves lliures per a l'obtenció del títol de tècnic del cicle de formació professional inicial d'Emergències Sanitàries 2014-2015.
Exposa que la convocatòria s'obria el dia 3 de novembre de 2014 a les 9.00 hores, però quan es va voler apuntar a les 10.00 li va aparèixer un missatge que deia que les places ja s'havien exhaurit. En data 4 de novembre de 2014 va presentar un escrit de reclamació, amb la resposta del qual no està d'acord. També explica que va intentar presentar la sol·licitud presencialment a l'oficina del Departament d'Ensenyament a Manresa, on no tenien constància de cap possibilitat ni formulari per tramitar aquesta sol·licitud. En conseqüència, no va poder presentar la sol·licitud i es va quedar sense plaça.
Un cop analitzat l'informe tramès pel Departament d'Ensenyament, el Síndic no observa indicis d'irregularitat en el cas concret de la tramitació de la sol·licitud del promotor. Tot i això, considera que els processos d'inscripció a proves que tenen com a criteri d'accés l'ordre d'inscripció són millorables des del punt de vista de l'equitat i l'afavoriment d'exercici de drets per part dels ciutadans.
L'establiment de l'ordre d'inscripció com a criteri per accedir a la realització de les proves per obtenir una determinada titulació pot perjudicar els sol·licitants que pretenen formalitzar la seva sol·licitud per mitjans no telemàtics o simplement aquells que, pel motiu que escaigui, no puguin formalitzar la petició en el moment d'inici del període establert.
Aquest procediment, basat únicament en l'ordre d'inscripció, no s'ajusta de manera suficient als criteris de servei al ciutadà, d'afavoriment de l'accessibilitat als serveis públics i equitat en l'accés que ha de regir l'actuació de les administracions públiques, per bé que el Departament d'Ensenyament faci un esforç per incrementar el nombre de places disponibles per accedir a les proves.
Per aquest motiu, el Síndic suggereix al Departament que revisi el procediment establert per dur a terme les proves per a l'obtenció de títols de formació professional, i que se substitueixi l'ordre d'inscripció per criteris alternatius com ara un sorteig o altres que n'afavoreixin l'accessibilitat i garanteixin la igualtat d'oportunitats de totes les persones que hi pretenen accedir.