Resolució
Q-08783/2013 Queixa per la demora d'una intervenció quirúrgica

Matèries
Polítiques socials
Salut
Gestió dels recursos sanitaris
Data d'inici 10/12/2013
Data de l'últim moviment 31/08/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Salut Pendent d'acceptació per l'administració

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la dilació en el desenvolupament del seu tractament assistencial.

Exposa que el mes de febrer de 2012 va ser inclòs a la llista d'espera per ser intervingut quirúrgicament d'una patologia de l'esquena que pateix. Atès que des d'aquell moment no tenia notícies de l'evolució de la llista d'espera, es va posar en contacte amb el servei de programació de traumatologia de l'Hospital de Bellvitge, i li van comunicar que el doctor que el visitava s'havia jubilat. Per aquest motiu li van programar una visita amb un altre especialista en traumatologia, que es va fixar per al 4 de febrer de 2014.

Contingut

Un cop estudiada tota la informació de què es disposa en aquest cas, el Síndic observa que ja fa tres anys que el promotor es troba pendent que l'intervinguin. I si bé la patologia que l'afecta ni és urgent ni, com ha indicat el Departament de Salut, es troba entre aquelles que disposen d'una garantia de temps màxim d'espera, tres anys és un temps excessiu d'espera.

En aquest sentit, segons la Carta de drets i deures dels ciutadans en relació amb la salut i l'atenció sanitària editada pel Departament de Salut l'any 2002, els serveis de salut i els dispositius assistencials s'han d'organitzar de la manera més eficient possible per tal que el pacient pugui ser atès com més aviat millor i d'acord amb criteris d'equitat, adequació i disponibilitat de recursos, tipus de patologia, prioritat d'urgència, temps d'espera raonable prèviament establert i amb què es garanteixi la continuïtat assistencial. Tanmateix, en aquest cas s'ha evidenciat que aquesta organització és insuficient per garantir el dret dels ciutadans a l'atenció sanitària en un temps raonable, més enllà de l'aplicació de criteris de priorització.

A més, el fet que es tracti d'una intervenció quirúrgica que no disposa d'un termini d'espera màxim garantit no pot ser emprat per justificar una demora il·limitada i fora del que hom considera raonable.

Ateses aquestes consideracions, el Síndic suggereix al Departament de Salut que doni les ordres oportunes perquè es revisi el cas del promotor de la queixa.

Tramitació

Data Administració Tràmit

20/12/2013 Institut Català de la Salut Sol·licitud d'informació a l'Administració
04/02/2014 Institut Català de la Salut Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
19/05/2014 Departament de Salut Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
03/02/2015 Departament de Salut Resolució pendent d'acceptació
23/03/2015 Departament de Salut Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
08/07/2015 Departament de Salut Resposta a la resolució pendent d'acceptació
14/07/2015 Departament de Salut Resolució pendent d'acceptació
31/08/2015 Departament de Salut Reiteració a la resolució pendent d'acceptació