Resolució
Q-08856/2013 Disconformitat amb la reducció d'hores de vetlladora en una escola de Santa Perpètua de Mogoda per al curs 2013/2014

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Necessitats educatives especials
Data d'inici 12/12/2013
Data de l'últim moviment 29/12/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa, directora d'una escola de Santa Perpètua de Mogoda, manifesta la seva disconformitat amb la reducció d'hores de vetlladora al centre per al curs 2013/2014. 

Exposa que el curs escolar 2012/2013 disposaven d'una vetlladora durant quinze hores setmanals per atendre les necessitats educatives especials de quatre alumnes. Per al curs 2013/2014, però, el Departament d'Ensenyament els ha reduït el nombre d'hores de vetlladora a dotze. 

Refereix que actualment tenen un alumne de segon que pateix un trastorn de comunicació i trastorn de l'espectre autista (TEA), un alumne de tercer amb trastorn per dèficit d'atenció amb o sense hiperactivitat (TDAH) i TEA, un alumne de quart amb dèficit mental, un alumne que acaba de començar P3 que encara no té dictamen definitiu i un altre alumne a tercer amb dèficit mental i TEA (aquest darrer amb escolarització compartida amb un altre centre educatiu). Segons la promotora, tots aquests alumnes necessiten el recolzament d'una vetlladora i se'ls fa difícil donar-los l'atenció que requereixen.

Contingut

Un cop analitzada aquesta qüestió, el Síndic fa les consideracions següents:

En primer lloc, la Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació, estableix en els articles 2 i 81 que la inclusió escolar és el principi rector del nostre sistema educatiu, i que l'escola inclusiva és la base per a l'atenció de tots els alumnes, independentment de llurs condicions i capacitats. En aquest context, doncs, els infants amb necessitats educatives especials tenen dret a gaudir de les mateixes oportunitats educatives que qualsevol altre infant escolaritzat.

El Síndic, però, ha destacat darrerament algunes disfuncions relacionades amb la insuficient disponibilitat de recursos per atendre des del sistema educatiu ordinari les necessitats educatives especials dels infants. A parer d'aquesta institució, condicionar les hores assignades al volum d'una bossa d'hores limitada provoca (o pot provocar) que hi hagi necessitats educatives especials no suficientment cobertes, o desigualment cobertes en funció del centre d'escolarització de l'infant.

Per aquest motiu, el Síndic va sol·licitar al Departament d'Ensenyament que revisés els procediments d'assignació d'hores de vetllador a fi de garantir que les necessitats d'aquest suport educatiu siguin el criteri fonamental a l'hora de decidir sobre les assignacions d'hores a cada centre. La valoració de les necessitats educatives especials ha de ser el criteri que determini l'assignació d'hores, i el volum de la bossa d'hores no hauria de ser finit, sinó condicionat al volum de necessitats educatives especials existent. Altrament, es podria estar vulnerant el dret a l'educació en igualtat d'oportunitats dels alumnes amb discapacitat protegit per l'ordenament jurídic.

En segon lloc, el Síndic ha demanat al Departament que apliqui la Resolució de 20 de febrer de 2012, de la Direcció General d'Educació lnfantil i Primària, que estableix el procediment a seguir i els protocols que han d'utilitzar els equips d'orientació i assessorament psicopedagògic (EAP) per a l'elaboració dels dictàmens d'escolarització de l'alumnat amb necessitats educatives especials i d'informes d'alumnat amb necessitats educatives especifiques derivades de situacions socioeconòmiques o socioculturals desfavorides per al curs 2012-2013, que garanteix aquesta valoració prèvia tècnicament fonamentada. 

Aquesta resolució estableix que ?si es considera que l'alumne pot necessitar suport educatiu complementari s'emplenarà el qüestionari de l'annex 2 (Protocol per avaluar les necessitats de suport educatiu complementari) d'aquesta resolució, basant-se en l'observació directa i en la informació facilitada per la família o per altres professionals implicats. En el moment de realitzar el pla individualitzat es determinarà qui o quines persones donaran aquests suports?.

El Departament d'Ensenyament posa de manifest que aquesta valoració tècnica de les necessitats de suport s'ha fet per a dos alumnes, amb un resultat de reconeixement de necessitat de suport limitat, que correspon a sis hores de suport de vetllador per cadascun segons el protocol de l'EAP, per la qual cosa conclou que la dotació de dotze hores de vetlladora de l'escola en qüestió de Santa Perpètua de Mogoda s'adequa a les previsions que corresponen per a les necessitats educatives especials del centre.

I en tercer lloc, cal posar de manifest que tot i aquesta valoració tècnica per als dos casos assenyalats, la promotora de la queixa es remetia a tres casos més d'alumnes amb necessitat de suport. En relació amb aquest assumpte, el Departament exposa que l'alumne de P3 ha de ser atès pel tècnic d'educació infantil que té el centre.

D'acord amb aquestes consideracions, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament:

1. Que l'EAP faci una valoració tècnica de les necessitats de suport dels tres alumnes amb necessitats educatives especials i que posteriorment adeqüi la dotació de personal del centre a aquestes necessitats de suport. 

2. Que informi el Síndic sobre on s'estableix que les necessitats de suport de l'alumnat amb necessitats educatives especials d'educació infantil de segon cicle queden cobertes pels tècnics d'educació infantil i no pas per educadors o auxiliars d'educació especial.

3. Que informi el Síndic sobre la dotació d'hores de vetllador prevista per al curs 2014/2015.

Tramitació

Data Administració Tràmit

18/12/2013 Serveis Territorials d'Ensenyament al Vallès Occidental Sol·licitud d'informació a l'Administració
03/02/2014 Serveis Territorials d'Ensenyament al Vallès Occidental Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
25/04/2014 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
16/05/2014 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació
01/07/2014 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
19/01/2015 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació
30/01/2015 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació
09/02/2015 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació
27/03/2015 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
08/06/2015 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació
08/10/2015 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació
23/11/2015 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació
24/11/2015 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
29/12/2015 Departament d'Ensenyament Irregularitat
29/12/2015 Serveis Territorials d'Ensenyament al Vallès Occidental Irregularitat

Expedients Relacionats

Q-08859/2013