Resolució
Q-08912/2013 Suposada manca d'intervenció de l'EAP d'un centre escolar en l'atenció de les necessitats educatives d'un infant

Matèries
Polítiques socials
Infància i adolescència
Problemes de salut i/o discapacitat en l'infant
Data d'inici 13/12/2013
Data de l'últim moviment 30/12/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La persona interessada es queixa de la manca d'intervenció de l'EAP en l'atenció de les necessitats educatives del seu fill.

Contingut

A partir de l'informe rebut, el Síndic constata que des de l'inici de curs l'orientadora del centre s'ha entrevistat diverses vegades amb l'alumne i que ha intervingut diversos cops a petició de l'equip directiu per intentar reconduir la seva actitud. L'informe també assenyala que des del centre educatiu s'han dut a terme actuacions diverses, com ara intervencions de la psicopedagoga i el tutor, i també treballs de reflexió amb el TIS. D'aquest informe, doncs, se'n desprèn que el centre ha desenvolupat diverses actuacions orientades a atendre les necessitats de l'alumne.

Respecte a l'atenció educativa de l'alumnat amb trastorns de l'aprenentatge, l'ordenament jurídic vigent estableix el deure de l'Administració educativa de garantir, d'una banda, l'avaluació psicopedagògica i, de l'altra, les mesures d'atenció a la diversitat necessàries per atendre les necessitats educatives d'aquest alumnat.

En relació amb la detecció, la identificació i l'avaluació psicopedagògica, la Resolució ENS/1544/2013, de 10 de juliol, de l'atenció educativa a l'alumnat amb trastorns de l'aprenentatge (TA), preveu en l'article 4 que l'avaluació psicopedagògica, que és el procés mitjançant el qual s'identifiquen les capacitats i dificultats dels alumnes amb TA, l'ha de fer l'orientador del centre (a l'educació secundària obligatòria), sempre que, entre altres circumstàncies, l'alumne manifesti moltes dificultats en les seves relacions socials, conducta o adaptació escolar o que a l'entorn familiar i escolar es manifestin indicis que un alumne pot tenir TA. Aquest mateix ordenament estableix que l'avaluació psicopedagògica conclou amb l'informe psicopedagògic. 

En el cas objecte de queixa, els supòsits que motiven l'inici de l'avaluació psicopedagògica hi són, i el Departament d'Ensenyament comunica que ha intervingut l'orientadora del centre, que és la professional responsable d'elaborar l'esmentada avaluació psicopedagògica, d'acord amb la Resolució ENS/1544/2013,.

Atès que el Departament d'Ensenyament no aporta cap valoració psicopedagògica de les necessitats educatives de l'alumne, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament una còpia de l'informe psicopedagògic emès en què es determinin, entre altres aspectes, les dificultats d'aprenentatge de l'alumne. I, en cas que no s'hagi fet, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que emeti l'informe psicopedagògic esmentat.

En relació amb les mesures d'atenció a la diversitat necessàries per atendre les necessitats educatives d'aquest alumnat, la Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació, estableix en l'article 57 ?que els centres que imparteixen l'educació bàsica han d'adoptar les mesures pertinents per a atendre la diversitat de l'alumnat i per a continuar la comesa de detecció i prevenció de les dificultats en l'aprenentatge iniciada a l'educació infantil?. I afegeix en l'article 82, sobre els criteris d'organització dels centres per atendre els alumnes amb trastorns d'aprenentatge o de comunicació relacionats amb l'aprenentatge escolar, ?que el projecte educatiu de cada centre ha d'incloure els elements metodològics i organitzatius necessaris per a atendre adequadament els alumnes amb trastorns d'aprenentatge o de comunicació que puguin afectar l'aprenentatge i la capacitat de relació, de comunicació o de comportament?.

D'acord amb aquestes consideracions, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament còpia del projecte educatiu de centre en què constin els elements metodològics i organitzatius necessaris per atendre adequadament els alumnes amb trastorns d'aprenentatge. En cas que el projecte educatiu de centre no incorpori aquests elements, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que insti el centre a incloure'ls.

Així mateix, la Resolució ENS/1544/2013, de 10 de juliol, de l'atenció educativa a l'alumnat amb trastorns de l'aprenentatge, estableix que ?en tots els casos, dels suports que rebi l'alumne d'acord amb l'avaluació psicopedagògica, n'ha de quedar constància escrita en un pla individualitzat, aprovat pel director o directora del centre, i que ha de constar en l'expedient acadèmic de l'alumne.

D'acord amb aquestes consideracions, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament còpia del pla individualitzat. En cas que manqui i l'alumne afectat tingui un trastorn d'aprenentatge, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que insti el centre a configurar-lo, coordinament amb l'EAP i els professionals que corresponguin. 

Respecte a la intervenció de l'EAP en la fase d'avaluació psicopedagògica i d'atenció a la diversitat, el Decret 155/1994, de 28 de juny, pel qual es regulen els serveis educatius del Departament d'Ensenyament, estableix que els equips d'assessorament i orientació psicopedagògica tenen per objectiu l'assessorament i l'orientació psicopedagògica als centres educatius perquè aquests puguin respondre adequadament a les diverses necessitats educatives que presenten els alumnes al llarg de la seva escolaritat, i també l'assessorament de l'alumnat i les famílies. Tot i així, l'informe tramès pel Departament d'Ensenyament no fa esment de la intervenció de l'EAP.

Els mateixos materials per a l'atenció a la diversitat ?El TDAH: detecció i actuació en l'àmbit educatiu?, esmentats anteriorment, preveuen la intervenció de l'EAP, especialment quan les actuacions desenvolupades no deriven en una evolució positiva de l'alumnat afectat, com sembla que passa en el cas objecte queixa.

Addicionalment, en el cas objecte de queixa, la família manifesta la seva disconformitat amb l'avaluació i l'atenció psicopedagògica dutes a terme pel centre. 

A criteri d'aquesta institució, aquestes són circumstàncies suficients per justificar la intervenció de l'EAP. 

D'acord amb aquestes consideracions, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que, si no ho ha fet, l'EAP valori la situació de l'alumne i assessori el centre i la família, si escau, sobre l'atenció educativa requerida.

Tramitació

Data Administració Tràmit

18/12/2013 Serveis Territorials d'Ensenyament a Barcelona Comarques Sol·licitud d'informació a l'Administració
03/02/2014 Serveis Territorials d'Ensenyament a Barcelona Comarques Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
28/05/2014 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
11/07/2014 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació
26/08/2014 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
02/10/2014 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació
24/10/2014 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació
09/12/2014 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
22/01/2015 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació
05/02/2015 Departament d'Ensenyament Irregularitat
06/02/2015 Serveis Territorials d'Ensenyament a Barcelona Comarques Irregularitat
09/02/2015 Departament d'Ensenyament Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
26/10/2015 Departament d'Ensenyament Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
26/11/2015 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
30/12/2015 Departament d'Ensenyament Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració

Expedients Relacionats

Q-08767/2013