Resolució
Q-08956/2014 Dificultats d'una família per empadronar-se a Lliçà d'Amunt

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Preinscripció a l'educació i centres
Data d'inici 14/11/2014
Data de l'últim moviment 03/04/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Lliçà d'Amunt Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa exposa les dificultats amb què es troben ella i els seus tres fills per empadronar-se a Lliçà d'Amunt, on resideixen, i les conseqüències que aquesta manca d'empadronament els suposa a l'hora d'accedir a determinats ajuts i serveis bàsics. 

Segons diu, el motiu que dificulta l'empadronament és la impossibilitat d'aportar documentació que acrediti que el titular de l'habitatge on viuen autoritza l'empadronament, condició que no pot acomplir.

Contingut

D'una banda, en relació amb les dificultats en l'empadronament, els ajuntaments tenen l'obligació de comprovar la veracitat de les dades consignades pels veïns a l'hora de sol·licitar la inscripció en el padró. Així ho recull l'article 59 del Reglament de població i demarcació territorial (Reial decret 1690/1986, d'11 de juliol) quan estableix que per fer aquesta comprovació l'ajuntament pot exigir la presentació del DNI, de la targeta de residència, del llibre de família o del títol que legitimi l'ocupació de l'habitatge o d'altres documents anàlegs.

Tanmateix, cal tenir en compte la possibilitat que no hi hagi cap tipus de documentació, com succeeix en el cas objecte de queixa; que s'hagi produït l'ocupació, sense títol, d'una propietat aliena, sigui pública o privada; que els veïns visquin en infrahabitatges, com ara caravanes o barraques, o que es tracti de persones sense sostre.

En aquests casos, cal no perdre de vista que la funció del padró municipal és ser un registre administratiu que, com a tal, ha de deixar constància d'un fet, i en el qual han de constar els veïns del municipi. El registre ha de ser com més exacte millor, atès que ha de reflectir la realitat del territori i, per tant, no es pot veure distorsionat per qüestions de naturalesa jurídica.

El fet que l'Ajuntament pugui exigir al veí que exhibeixi el títol que legitima l'ocupació de l'habitatge no li atorga facultats per jutjar qüestions de propietat o d'arrendaments urbans. Aquest títol pot ser una escriptura de propietat, un contracte d'arrendament o els contractes de subministrament d'un servei de l'habitatge, però també pot ser que no hi hagi cap títol. En aquest darrer cas, el gestor municipal hauria de comprovar per altres mitjans que realment el veí habita en el domicili i, en cas afirmatiu, inscriure'l al padró amb independència del fet que el legítim propietari exerceixi els seus drets davant les autoritats o tribunals competents.

D'altra banda, en relació amb l'atenció per part dels serveis socials municipals, el Síndic recorda que la Llei 12/2007, d'11 d'octubre, de serveis socials, estableix que són titulars del dret a accedir al sistema públic de serveis socials els ciutadans empadronats en un municipi de Catalunya o, fins i tot, aquelles persones que, sense estar empadronades, es troben en estat de necessitat personal bàsica, i que aquest dret s'ha de gaudir sense discriminació per raó de cap circumstància personal o social.

L'ordenament jurídic en matèria d'infància, a més, protegeix especialment l'atenció de les necessitats dels infants, l'exercici efectiu dels seus drets socials bàsics i el deure de les administracions públiques de fer-los possibles i d'orientar les seves actuacions basant-se en l'interès primordial dels infants. Aquesta mateixa consideració també passa amb el dret a la salut i a l'atenció sanitària, i amb l'accés als centres d'atenció primària del municipi on es resideix. Les actuacions dels serveis socials bàsics, doncs, han d'anar encaminades a garantir primordialment l'exercici efectiu dels infants afectats dels seus drets.

En vista d'aquestes consideracions, el Síndic demana a l'Ajuntament de Lliçà d'Amunt: que dugui a terme les gestions oportunes per verificar que la família viu en el domicili on diu que viu i, en cas que es confirmi, que se n'inscriguin els membres en el padró municipal d'habitants; que garanteixi que els serveis socials municipals fan les gestions necessàries per facilitar, si escau, el trasllat de la beca de menjador dels fills de la promotora del centre d'origen al centre on actualment estan escolaritzats; i que els serveis socials municipals valorin la situació social de la família i garanteixin especialment l'atenció de les necessitats socials bàsiques dels infants.

Tramitació

Data Administració Tràmit

27/11/2014 Ajuntament de Lliçà d'Amunt Resolució pendent d'acceptació
12/01/2015 Ajuntament de Lliçà d'Amunt Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
17/03/2015 Ajuntament de Lliçà d'Amunt Resposta a la resolució pendent d'acceptació
02/04/2015 Ajuntament de Lliçà d'Amunt Irregularitat
03/04/2015 Ajuntament de Lliçà d'Amunt Seguiment finalitzat