Resolució
Q-08978/2014 Disconformitat amb la imposició d'una sanció per l'impagament de peatges a les autopistes catalanes en el marc de la campanya #Novullpagar

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Procediment administratiu sancionador i expropiació forçosa
Data d'inici 17/11/2014
Data de l'últim moviment 28/12/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Interior Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

Diverses persones han manifestat la seva disconformitat amb el fet que el Servei Català de Trànsit hagi iniciat un procediment sancionador contra elles per haver-se negat a pagar un peatge, en el marc d'una convocatòria feta per la plataforma ciutadana #Novullpagar.

Contingut

Recentment, el Jutjat Contenciós Administratiu núm. 1 de Girona ha estimat els recursos presentats per dos conductors a qui el Servei Català de Trànsit havia sancionat per no pagar un peatge, en el marc de la campanya #Novullpagar.

L'argument del jutge per anul·lar les sancions és que l'article 153 del Reglament general de circulació només obliga a aturar-se, en aquest cas, davant del peatge, i aquesta obligació va ser complerta pels recurrents, sense que en cap cas es pugui considerar que l'obligació de pagament del peatge formi part del contingut de la senyalització.

Contra aquestes sentències no es pot interposar cap recurs ordinari, d'acord amb el que estableix l'article 81 de la Llei de la jurisdicció contenciosa administrativa.

En el cas que el Servei Català de Trànsit no recorri aquestes sentències i, atès que la gran majoria d'expedients sancionadors incoats en el marc de la campanya #Novullpagar tenen idèntica tipificació que els expedients recorreguts en via contenciosa administrativa, per congruència amb la resolució judicial dictada i amb l'objectiu de no generar cap greuge entre les persones sancionades pels mateixos fets, s'haurien d'anul·lar les sancions imposades en aquests expedients sancionadors.

D'altra banda, amb relació a les sancions imposades en els expedients sancionadors incoats perquè el titular del vehicle no ha identificat el conductor responsable de la infracció, cal tenir present que l'article 65.5.j) de la Llei 18/2009, de 23 de novembre, per la qual es modifica el text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, enumera com a infracció molt greu l'incompliment per part del titular o de l'arrendatari del vehicle amb el qual s'hagi comès la infracció de l'obligació d'identificar de forma veraç el conductor responsable d'aquesta infracció, quan sigui degudament requerit per fer-ho en el termini establert. Tot i això, si, d'acord amb el que ha dictat el Jutjat Contenciós Administratiu núm. 1 de Girona, no existeix la infracció inicial origen dels expedients sancionadors per manca de tipicitat, tampoc no pot existir la infracció per no identificar el conductor responsable en el moment de la infracció.

Per aquest motiu, el Servei Català de Trànsit hauria de revocar les sancions imposades en els expedients sancionadors iniciats en el marc de la campanya #Novullpagar, per manca de tipicitat en el cas de les sancions de l'article 153 del Reglament general de circulació i per inexistència de la infracció en el cas de l'article 65.5.j) del Text articulat de la Llei de trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat ciutadana.

En el cas que es revoquin les sancions, el Síndic suggereix que les revocacions s'efectuïn en un termini no superior als tres mesos des de l'acceptació d'aquesta resolució.

Tramitació

Data Administració Tràmit

05/11/2013 Departament d'Interior Resolució pendent d'acceptació
27/04/2015 Departament d'Interior Resposta a la resolució pendent d'acceptació
24/12/2015 Departament d'Interior Irregularitat
28/12/2015 Departament d'Interior Seguiment finalitzat