Resolució
Q-09207/2014 Queixa relativa a una situació de presumpte assetjament escolar

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Assetjament escolar
Data d'inici 24/11/2014
Data de l'últim moviment 15/01/2016
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Contingut

La promotora exposa que el seu fill ha estat víctima d'assetjament per part d'uns companys de classe. Sembla que la família va denunciar els fets a l'escola però que no es va fer res per resoldre la situació. Enguany, tot i que dels del centre se'ls va indicar que prendrien mesures, la situació seguia igual, per la qual cosa finalment han decidit canviar l'alumne de centre educatiu. 

El fet que aquest infant hagi hagut de canviar d'escola dues vegades posa de manifest que l'actuació dels centres educatius on havia estat escolaritzat anteriorment no ha resultat suficient per protegir l'alumne i resoldre la situació plantejada. 

El canvi d'escola constitueix la solució a priori menys desitjable des del punt de vista de l'interès de l'infant, tenint en compte que l'escola hauria d'oferir un entorn segur i hauria de poder resoldre els conflictes que sorgeixin, per donar resposta a les necessitats de tots els alumnes.

El marc normatiu vigent a Catalunya estableix amb caràcter general el dret d'infants i adolescents a ser protegits davant de qualsevol forma de violència, inclosa la que tingui lloc en l'àmbit escolar. En aquest cas, però, va ser la família qui va alertar de les diferents agressions que patia l'infant, la qual cosa posa de manifest possibles dificultats del centre per detectar incidents i possibles situacions d'assetjament. 

Per tant, el Síndic suggereix al Departament d'Ensenyament que:

- Es revisi com es treballa la convivència i les relacions entre iguals als centres en què ha estat escolaritzat el fill de la promotora i si cal introduir millores en el tractament d'aquestes situacions.

- Es revisi si cal introduir millores en la detecció de les situacions d'assetjament o conflicte entre els alumnes.

- Es revisin les actuacions realitzades davant el maltractament sofert pel fill de la promotora i es valori si cal introduir mesures per millorar la resposta en el futur davant de situacions similars.

- S'explori el clima de convivència en el grup en què havia estat escolaritzat l'alumne, tenint en compte que la família relatava que altres alumnes es van veure afectats per conductes dels mateixos companys i, per tant, es poden trobar en una situació similar.

Tramitació

Data Administració Tràmit

10/12/2014 Serveis Territorials d'Ensenyament a Girona Sol·licitud d'informació a l'Administració
26/01/2015 Serveis Territorials d'Ensenyament a Girona Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
05/03/2015 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
15/05/2015 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació
30/06/2015 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
23/12/2015 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
11/01/2016 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació
15/01/2016 Departament d'Ensenyament Irregularitat