El Síndic ha rebut una queixa d'una entitat, segons la qual el dia 10 de juliol de 2013 va assistir una dona originària de la República Democràtica del Congo que, amb la representació d'una advocada d'ofici, va presentar una sol·licitud de protecció internacional en frontera, concretament a l'aeroport del Prat de Barcelona. Ni l'advocada d'ofici ni l'entitat van rebre cap mena d'informació sobre els dies en què la dona va ser acollida al centre de menors, i la dona no va tenir accés a cap document.
Durant la tramitació de la sol·licitud d'asil, davant la possibilitat que fos menor d'edat, i malgrat tenir el passaport en regla, va ingressar a un centre de protecció mentre se li practicaven les proves de determinació de l'edat corresponents. Finalment, segons les proves, la dona va resultar ser major d'edat i va ser traslladada de nou a l'aeroport. Amb tot, la Brigada Provincial d'Estrangeria de Barcelona (Grup II) va identificar la jove com a víctima de tràfic d'éssers humans i va ser acollida a un recurs residencial de l'entitat promotora de la queixa.
L'informe tramès pel Departament de Benestar Social i Família no indica quines van ser les actuacions empreses per la Direcció General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència (en endavant DGAIA) per poder oferir un abordatge integral que permetés atendre la situació de la noia, susceptible de protecció internacional i, per tant, de l'aplicació del principi de no-retorn.
Per tant, tenint en compte la situació de vulnerabilitat de la jove, malgrat haver estat declarada major d'edat per Decret de la Fiscalia, i que va entrar dins del circuit del sistema de protecció per uns dies, la DGAIA hauria d'haver garantit un abordatge integral que inclogués actuacions d'acompanyament, coordinacions i derivacions des del centre de protecció amb les diferents administracions, entitats i organismes de la xarxa d'adults, per preparar el procés de desinternament, d'acord amb les necessitats que presentava aquesta jove.
Aquest és un clar exemple que des de la DGAIA cal desenvolupar intervencions de coordinació, circuits, protocols propis i específics per abordar situacions de presumptes menors d'edat estrangers que entren en el circuit del sistema de protecció, i que poden ser susceptibles de protecció internacional i/o de ser víctimes de tràfic d'éssers humans.
Així, davant de possibles situacions de protecció internacional en frontera en què s'inicia el procés per a la determinació de l'edat i intervé la DGAIA, cal avaluar la situació jurídica de la persona, tant pel que fa a la protecció internacional com a la detecció d'indicis de tràfic d'éssers humans, per la qual cosa la DGAIA ha de poder comptar amb tècnics especialment formats per fer aquesta tasca, i ha de poder activar, si escau, entitats especialitzades per fer aquesta avaluació.
Un cop fetes aquestes consideracions, el Síndic suggereix al Departament:
1. Que davant de possibles situacions de protecció internacional en frontera en què s' inicia el procés per a la determinació de l'edat i intervé la DGAIA, es garanteixi un abordatge integral que inclogui:
- L'avaluació de la situació jurídica de la persona presumptament menor d'edat, ja sigui pel que fa a la protecció internacional com a la detecció d'indicis de tràfic d'éssers humans, per part de personal especialment format a aquest efecte (de la mateixa Administració o activant les entitats especialitzades a assistir víctimes de tràfic d'éssers humans).
- Actuacions d'acompanyament, coordinacions i derivacions des dels centres de protecció amb les diferents administracions, entitats i organismes de la xarxa d'adults, per preparar el procés de desinternament, d'acord amb la situació de vulnerabilitat d'aquests joves i les seves necessitats especials.
2. Que, davant de possibles situacions de protecció internacional en frontera en què s' inicia el procés per a la determinació de l'edat i intervé la DGAIA, es garanteixi que aquest abordatge integral inclou l'avaluació de la situació jurídica de la persona, tant pel que fa a la protecció internacional com a la detecció d' indicis de tràfic d'éssers humans per personal especialment format a aquest efecte, i també actuacions d'acompanyament, coordinacions i derivacions des dels centres de protecció amb les diferents administracions, entitats i organismes de la xarxa d'adults, per preparar el procés de desinternament, d'acord amb la situació de vulnerabilitat d'aquests joves.
3. Que el Departament valori la possibilitat de suggerir a la Comissió de Seguiment del Protocol de protecció de les víctimes de tràfic d'éssers humans a Catalunya que estudiï el circuit que cal seguir i les coordinacions necessàries que cal desenvolupar davant de possibles situacions de protecció internacional en frontera en què s' inicia el procés per a la determinació de l'edat i intervé la DGAIA.
4. Que trameti al Síndic informació respecte de la documentació administrativa que va ser lliurada a la jove per acreditar el seu pas pel sistema de protecció.