Resolució
Q-13017/2006 Manca d'actuació de l'Administració davant la reclamació per les molèsties per males olors d'una planta de compostatge

Matèries
Polítiques territorials
Medi ambient
Contaminació
Data d'inici 02/11/2006
Data de l'últim moviment 21/02/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Sant Martí d'Albars Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució
Ajuntament d'Olost Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució
Departament de Territori i Sostenibilitat Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

Una veïna de Sant Martí d'Albars es queixa de les molèsties per pudors que provenen d'una planta de compostatge.

La promotora de la queixa indica que fa més de dos anys que pateixen aquestes pudors, sense que s'hagin resolt els problemes, tot i les denúncies que s'han fet davant de l'Ajuntament de Sant Martí d'Albars i del Departament de Medi Ambient i Habitatge.

El Departament ha informat dels diversos expedients iniciats per l'Oficina de Gestió Ambiental Unificada (OGAU) i de les propostes de la comissió tècnica de seguiment, en la qual també hi és representat l'Ajuntament d'Olost, per l'afectació que la planta suposa per al nucli de la Santa Creu de Jotglar.

Tanmateix, les mesures acordades per aquesta comissió (com ara, la reducció del nombre de tones a entrar, els controls diaris d'olors, les limitacions horàries de les operacions, la redacció d'unes normes bàsiques de gestió de la planta, el nomenament d'un cap de planta, la prohibició de la sortida de residus, etc) no s'han fet efectives en la seva totalitat, cosa que ha motivat nous episodis de pudors i nous requeriments del Departament l'empresa.

Contingut

El Departament de Medi Ambient i Habitatge tramet un informe sobre les molèsties per pudors que provenen de la planta de compostatge, situada al municipi de Sant Martí d’Albars.

A partir d’aquesta darrera informació, el Síndic constata que el requeriment per a l’execució del canvi no substancial notificat al titular de la planta en data 11 de desembre de 2008 encara no havia estat complert en data 30 de juliol de 2009 a causa de dificultats de finançament.

A més, en l’informe del Departament s’admeten certes deficiències en el funcionament de la planta en els termes següents:

“Tenint en compte que certes deficiències en el procés de compostatge, entre les quals es destaquen, la barreja i homogeneïtzació dels residus orgànics amb fracció vegetal i unes inadequades condicions de procés (temperatura, nivell d'oxigen i humitat), poden incidir en els episodis de males olors, properament es faran nous requeriments per tal que de les obres previstes s'executin les actuacions que tenen més relació amb la prevenció d'olors. Per això es requerirà la instal·lació de la mescladora de residus en un lloc confinat i la implantació del sistema que permeti el seguiment on-line, per part de l'Agència de Residus de Catalunya (ARC), de paràmetres bàsics del procés de compostatge (temperatura, concentració d'oxigen i humitat), de totes les piles en la fase de descomposició. Aquesta darrera acció facilita a l'Administració el control del procés de compostatge i la posterior intervenció preventiva.

També diu que hi ha en tràmit “dos expedients sancionadors que actualment estan en fase d’instrucció i comunicació amb proposta de sanció.”

Finalment, l’informe del Departament constata diversos episodis de pudors durant el 2009 que tenen origen en la citada planta, en concret els següents: 16, 28, 29 i 30 de gener; 5 de febrer; 18 i 30 de març; 6 de maig; 2 de juliol, i 6 i 7 d’agost.

Tota aquesta informació que facilita el Departament permet comprovar que persisteixen els motius de la queixa que els veïns del nucli de Santa Creu de Jutglar vam presentar al mes de novembre de 2006. Per la informació que donen els veïns i per la rebuda de les diferents administracions, els episodis de pudors es repeteixen periòdicament sense que l’actuació de les administracions hagi permès eliminar-los o reduir-los notablement en aquests tres anys, que és el període de temps transcorregut des que el Síndic es va ocupar de l’assumpte.

En aquest sentit, el Síndic destaca que en data 16 de desembre de 2008 va demanar al Departament l’adopció de les decisions adients per tal que la planta incorporés les mesures correctores pertinents per tal de resoldre la situació de molèsties per pudors que afecta als veïns de Santa Creu de Jutglar. 

Prèviament, en data 28 de gener de 2008 el Síndic havia proposat que valoressin la possibilitat d’implementació d’un sistema de seguiment i control -per exemple, de caràcter presencial o per mitjà de videocàmeres- per tal de garantir el correcte funcionament de la planta i el respecte a les condicions relatives a material tractat i limitacions horàries, en cas que el sistema on-line i els altres mitjans previstos no fossin efectius.

El Síndic comprova que és ara, gairebé transcorreguts dos anys des del suggeriment, quan el Departament es planteja la implantació d’un sistema que permeti el seguiment on-line, per part de l'Agència de Residus de Catalunya, dels paràmetres bàsics del procés de compostatge, tot i que sense especificar cap data ni cap calendari per a la seva implantació.

En l’escrit del passat 28 de gener de 2008, el Síndic ja va fer referència al fet que les males olors que tenen origen en una activitat industrial concreta poden arribar a significar una afectació a la salut o, si més no, al dret a la intimitat i a una qualitat de vida digna, de forma anàloga al que pot significar la contaminació acústica.

També va fer esment al fet que, tot i no disposar d’una legislació sectorial en matèria de prevenció de la contaminació odorífera, el marc normatiu vigent -essencialment, la Llei 3/1998, de 27 de febrer- ofereix suficients elements a les administracions per actuar en relació amb aquest vector de la contaminació ambiental, per molt que pugui ser complicat objectivar les molèsties, el nivell o el tipus de pudors.

Per la informació de què es disposa, la planta de compostatge disposa de llicència ambiental (annex II.1) atorgada per l’Ajuntament de Sant Martí d’Albars.

Per això, ja en data 28 de gener de 2008 el Síndic va demanar que tant el Departament com l’Ajuntament de Sant Martí d’Albars fessin un seguiment acurat del funcionament de la planta, tenint en compte que les administracions públiques han de vetllar perquè els titulars de les activitats les exerceixin d’acord amb la finalitat “d’assolir un nivell alt de protecció de les persones i del medi ambient en conjunt, per a garantir la qualitat de vida, mitjançant la utilització dels instruments necessaris que permetin prevenir, minimitzar, corregir i controlar els impactes que les activitats sotmeses a aquesta Llei originen” (article 1 de la LIIAA).

Ara bé, a aquestes alçades, i una vegada constatada la persistència en el temps de les molèsties per pudors i la voluntat del Departament de fer nous requeriments al titular de la planta per tal de prevenir-les en millor mesura, el Síndic considera que aquesta institució ha d’ anar més enllà del recordatori efectuat a les administracions implicades en data 28 de gener de 2008 sobre l’obligació de vetllar perquè les activitats s’exerceixin d’acord amb la finalitat legal de minimització dels seus impactes.

Per tot això, el Síndic suggereix que, en vista del temps transcorregut i de l’entitat i periodicitat de les molèsties ocasionades, valorin la possibilitat de clausurar temporalment, ja sigui de forma total o parcial, la planta esmentada prèvia tramitació de l’expedient corresponent en què es comprovi l’incompliment de les condicions imposades tant en la llicència ambiental de l’activitat com en els informes tècnics emesos per l’Oficina de Gestió Ambiental Unificada en relació als diversos canvis no substancials efectuats a l’activitat. 

Igualment, demana al Departament de Medi Ambient que, a banda de fer la mateixa valoració sobre la possibilitat de clausura de la planta, fixi un calendari per a la implementació del sistema que permeti el seguiment on-line, per part de l'Agència de Residus de Catalunya, dels paràmetres bàsics del procés de compostatge.

Tramitació

Data Administració Tràmit

08/01/2009 Ajuntament d'Olost Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
13/07/2009 Departament de Medi Ambient i Habitatge (20/12/2003 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
13/07/2009 Ajuntament de Sant Martí d'Albars Sol·licitud d'informació a l'Administració
21/09/2009 Departament de Medi Ambient i Habitatge (20/12/2003 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
14/12/2009 Departament de Medi Ambient i Habitatge (20/12/2003 - 26/12/2010) Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
14/12/2009 Ajuntament de Sant Martí d'Albars Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
01/02/2010 Departament de Medi Ambient i Habitatge (20/12/2003 - 26/12/2010) Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
19/05/2010 Departament de Medi Ambient i Habitatge (20/12/2003 - 26/12/2010) Resolució
19/05/2010 Ajuntament de Sant Martí d'Albars Resolució
20/05/2010 Ajuntament de Sant Martí d'Albars Seguiment finalitzat
20/02/2012 Ajuntament d'Olost Resolució
21/02/2012 Ajuntament d'Olost Seguiment finalitzat

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 3/1998, de 27 de febrer, de la intervenció integral de l'Administració ambiental- DOGC.2598 (13/03/1998)