Notícies

Les defensories reclamen polítiques públiques que garanteixin la inclusió i la igualtat d’oportunitats en l’educació

29/10/2025

foto

Defensors del poble de tot l’estat espanyol s’han reunit a Saragossa per abordar la vulnerabilitat a les aules

La síndica de greuges, Esther Giménez-Salinas, i altres membres del seu equip han assistit a les XXXVIII Jornades de Coordinació de Defensories del Poble, que han tingut lloc a Saragossa. Aquesta trobada anual està pensada per reforçar la relació entre les defensories de l’estat espanyol i cada any aborda un tema diferent. Enguany, el tema escollit ha estat la vulnerabilitat a les aules i, en concret, com les desigualtats socioeconòmiques, la discapacitat, la salut mental o el territori poden afectar el ple exercici del dret a l'educació real i efectiva de les persones.

Al programa s’han inclòs ponències i taules rodones amb experts, però també s’ha volgut incorporar la perspectiva dels joves, a través de representants dels consells d'adolescents de les defensories d'Andalusia, les Canàries, Catalunya i el País Basc, que han presentat un document amb propostes de millora. Aquest document és el resultat del treball i les reflexions d’una trobada que es va fer al juny a Fuerteventura. L’activitat ha estat presentada per personal del Diputado del Común de Canarias i ha comptat amb la participació de dos membres del Consell Assessor Jove del Síndic.

Les jornades han conclòs amb un decàleg de recomanacions perquè tot l’alumnat tingui el dret a l’educació plenament garantit, amb especial atenció als col·lectius vulnerables. Això implica promoure una educació més inclusiva, equitativa i adaptada als reptes tecnològics i socials actuals.

Entre les principals conclusions, se subratllen les necessitats següents:

  • Assegurar l’equitat i la inclusió al llarg de totes les etapes educatives, amb recursos suficients i suport familiar.
  • Prioritzar l’escolarització inclusiva en centres ordinaris.
  • Reforçar la detecció i l’atenció precoç de les necessitats educatives especials.
  • Combatre la segregació escolar.
  • Regular l’ús de la tecnologia i la intel·ligència artificial amb criteris pedagògics i respectuosos amb els drets dels infants.
  • Millorar la qualitat educativa en l’àmbit rural i l’oferta d’educació infantil (0-3 anys).

Document de conclusions

Tornar