Malgrat la millora que ha comportat l'entrada en vigor del Reglament del subministrament elèctric pel que fa a la qualitat del servei, continuem rebent queixes a la nostra institució que denuncien problemes de subministrament elèctric. Aquestes queixes mostren que, segons l'opinió pública, el servei no reuneix els requisits de qualitat desitjables.
En aquest sentit, el Síndic de Greuges de Catalunya ha recomanat al Departament de Treball, Indústria, Comerç i Turisme un seguit de qüestions per millorar el procediment de reclamació dels usuaris a les empreses elèctriques quan hi ha problemes de subministrament. En concret, el Síndic ha demanat a Indústria que reguli el procediment de verificació de comptadors per als supòsits de reclamació i denúncia. Si bé els usuaris poden exercir les accions civils pertinents per reclamar facturacions excessives, sabem que la major part dels usuaris domèstics, i també per a alguns petits empresaris, aquestes accions són més costoses que l'import reclamat. Per tant, la possibilitat de defensa és més teòrica que real.
També s'ha demanat al Departament establir el procediment per atendre les reclamacions lligades a descomptes com a compensació a l'usuari per talls en el subministrament elèctric.
Un tercera petició ha estat establir un procediment administratiu limitat als usuaris domèstics i petits empresaris per resoldre les controvèrsies entre empresa i consumidors a l'hora de sol·licitar danys i perjudicis per problemes de subministrament elèctric. Aquest procediment podria preveure accions col·lectives exercides per associacions de veïns i de consumidors i pels mateixos ajuntaments en defensa dels seus veïns.
A més, també s'ha sol·licitat al Departament tot un seguit d'informacions sobre els plans generals de millora, els microtalls, el pla d'adequació de la qualitat zonal, el pla general de reconeixement on line i les inspeccions periòdiques.
La prestació del servei de subministrament elèctric en condicions de qualitat i regularitat ha estat una preocupació del Síndic des de fa anys. Ja l'agost de 1993, amb motiu d'un incendi d'una estació transformadora de Barcelona, ocorregut arran d'una tempesta que va deixar molts ciutadans sense energia elèctrica, el Síndic va demanar informació al Departament sobre les responsabilitats en l'incident i les mesures adoptades.
La incidència dels aiguats del setembre de 1999 en les línies de transport va motivar l'obertura i tramitació d'una actuació d'ofici en relació amb l'estat de les xarxes i les mesures adoptades per les empreses de subministrament per reduir el temps de les interrupcions. També es va obrir una actuació d'ofici arran de les nevades del 14 de desembre de 2001.