Davant de l'increment de queixes que la institució i les administracions implicades han rebut sobre la falta de cobertura o el mal servei que estan donant les companyies, Rafael Ribó considera que l'Administració no es pot desentendre de com és dóna aquest servei i quines són les condicions d'aquesta prestació. Accés a l'infome: "L'accés a Internet mitjançant la connexió de banda ampla: un dret que cal universalitzar".
El síndic ha demanat incrementar la capacitat operativa del Centre de Telecomunicacions sobre la xarxa, auditant, denunciant i obligant a indemnitzar i a corregir totes les disfuncions denunciades. També ha recomanat que els contractes entre les empreses subministradores del servei i l'usuari es sotmetin a la Junta Arbitral de Consum de manera expressa, com ja s'ha incorporat en el nou plec de condicions del concurs per operadores d'aquest servei. Rafael Ribó, que ha fet aquestes recomanacions en la presentació en comissió al Parlament de l'informe extraordinari: L'accés a Internet mitjançant la connexió de banda ampla: un dret que cal universalitzar" també ha demanat que l'accés a Internet per banda ampla sigui un veritable dret per a totes les persones i que s'inclogui en el concepte legal de servei universal per evitar la fractura digital i millorar la defensa dels drets dels usuaris.
Pel que fa als costos, el Síndic ha destacat que a l'Estat espanyol la connexió a Internet per banda ampla és un 435% superior que la connexió per mitjà de la via telefònica tradicional. A l'Europa occidental és només un 68% més cara. A més la quota de manteniment d'aquest servei a Espanya és un 32% superior que a la resta del continent.
La demanda d'universalització de la banda ampla s'ha fet arribar al Defensor del Poble Europeu perquè coincideix en un moment en què la Comissió Europea està en procés d'anàlisi i reflexió sobre la modificació de les normes sobre telecomunicacions i l'abast del servei universal.