Alerta que aquesta mesura, en funció del cas i de la seva articulació, pot afectar negativament l’equitat en l’accés de l’alumnat socialment menys afavorit i amb més dificultats d’escolarització als ensenyaments de batxillerat, circumstància que sí que pot ser contrària als principis d’igualtat i de cohesió social que regeixen el nostre sistema educatiu.
És per aquest motiu que ha recomanat al Departament d’Ensenyament que elabori un informe específic en cada centre afectat que analitzi de manera sistemàtica l’impacte que una eventual supressió pot tenir sobre l’exercici efectiu del dret a l’educació en igualtat d’oportunitats. Els àmbits que proposa que s’analitzin són:
- L’èxit escolar i la composició social
- La segregació escolar
- L’especialització i la personalització de la tasca educativa
- Les transicions educatives de l’alumnat escolaritzat
- L’accessibilitat geogràfica i l’oferta educativa del territori
- L’escolarització postobligatòria pública
- L’absorció de l’alumnat de batxillerat nocturn al batxillerat a distància
Si després d’analitzar aquests àmbits es constata un impacte negatiu, el Síndic suggereix al Departament d’Ensenyament que o bé repensi l’aplicació de la mesura o bé compensi els efectes que pugui tenir sobre l’equitat educativa.