Notícies

El Síndic defensa els drets dels passatgers per evitar nous abusos com el de l'embús de maletes a l'Aeroport del Prat

06/08/2015

(c) Jordi Soteras

Qüestiona les dificultats que tenen els passatgers per accedir als serveis de reclamació de les companyies, en contra del que estableix el Codi de consum

S'ha adreçat a l'Administració i les empreses del sector per analitzar conjuntament possibles mesures i canvis normatius 

Arran de la situació viscuda aquests dies a l'Aeroport del Prat, on hi ha hagut on greu problema d'acumulació de maletes que ha afectat milers de passatgers, el Síndic de Greuges de Catalunya ha decidit intervenir d'ofici. Rafael Ribó considera que s'ha de posar fre als abusos habituals per part de les companyies aèries en èpoques de gran afluència, com el cas actual, que ha coincidit amb uns dies de molt trànsit de viatgers.

El Síndic troba inacceptable el servei que reben els passatgers, no només pel greuge en si, sinó pel servei d'atenció que se'ls ofereix a posteriori, en contra del que estableix el Codi de consum de Catalunya. Així, tant en aquest últim cas, que ha implicat la companyia Vueling, com en altres ocasions, els viatgers afectats tenen moltes dificultats per accedir als sistemes de reclamació habilitats, especialment el telèfon. A més, el telèfon que es proporciona sovint és un 902 (de pagament) i la línia acostuma a estar ocupada, amb la qual cosa la trucada queda en espera durant molts minuts.

El Síndic recorda que, com dicta el Codi de consum, els transports són un servei bàsic, és a dir, que són de caràcter essencial i necessari o que tenen un ús generalitzat entre les persones consumidores.

Per això, i atès que aquesta situació es pot repetir, s'ha adreçat a l'Administració i les empreses del sector per analitzar conjuntament amb tots els actors implicats possibles mesures i canvis normatius, si calen, que garanteixin la defensa dels drets de les persones afectades i que evitin fets com aquest.

El Síndic també considera que, en cas que tingui lloc alguna situació de retards, pèrdua o acumulació d'equipatge, o qualsevol incident que afecti els passatgers, cal regular que l'atenció al viatger sigui immediata i se l'indemnitzi pels danys que els retards li hagin pogut causar.

En concret, el Síndic s'ha posat en contacte amb el Ministeri de Foment, les direccions generals d'AENA i de l'Aeroport del Prat, el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, i les companyies Groundforce, d'assistència en terra, i Vueling.

Tornar