Notícies

El Síndic reclama una acció contundent envers el top manta que comporti una sortida a la precarietat dels manters

08/02/2016

(c)Pixabay

Informe sobre el comerç irregular a la via pública "top manta"

L'actuació policial s'ha de complementar amb un pla paral·lel que garanteixi alternatives laborals o socials per als venedors afectats

Cal una major sensibilització del consumidor sobre les repercussions negatives del fet d'adquirir productes falsificats al “top manta"

 

La permissivitat de les administracions és intolerable i només beneficia els entramats mafiosos que controlen la venda ambulant il·legal

El Síndic ha criticat amb duresa la inactivitat de les administracions públiques per abordar el fenomen de la venda ambulant irregular al carrer coneguda popularment com a "top manta". Rafael Ribó considera intolerable la permissivitat de les autoritats amb aquesta activitat il·legal, més propera als entramats mafiosos que a la pobresa dels més vulnerables.

Per aquest motiu, ha recomanat una acció acurada i decidida contra les organitzacions que importen i controlen les logístiques de distribució de productes falsificats. La lluita contra aquesta pràctica criminalitzada requereix la intervenció coordinada de l'Administració tributària i de les forces de seguretat de la Generalitat i estatal.

Segons el Síndic, les principals víctimes del top "manta" són els venedors o manters i el fet que les autoritats mirin cap a una altra banda els perjudica més que no pas els beneficia. Recomana, per tant, abordar aquest fenomen de manera integral i incloure mesures que suposin una alternativa legal i millorada a la feina que han de fer actualment per guanyar-se la vida. Això vol dir, si s'escau, proporcionar-los allotjament, formació ocupacional i prendre mesures per regularitzar la situació administrativa d'aquells ho requereixin.

En el marc d'aquesta investigació, i d'acord amb la demanda d'algunes veus del sector afectat, el síndic ha decidit reunir les parts implicades per concretar i proposar al Govern català solucions factibles perquè aquest les executi. En concret, aquest dilluns, 8 de febrer, ha convidat a una reunió els representants de les entitats socials i dels gremis de comerciants, els membres de diverses associacions afectades i alguns responsables de l'Administració i de les entitats municipalistes. L'objectiu és analitzar conjuntament sortides per a les persones que s'han vist en la necessitat de subsistir econòmicament amb aquesta pràctica il·legal.

Aquestes són les principals conclusions del informe presentat pel Síndic sobre l'actuació d'ofici iniciada l'octubre de 2015 amb relació a la venda ambulant il·legal al carrer. La investigació ja tenia el precedent d'una altra actuació oberta pocs mesos abans amb motiu de la mort d'un venedor top manta a Salou durant una operació policial, incident que va situar la problemàtica al centre de l'interès mediàtic i de l'opinió pública.

El informe del Síndic destaca sobretot que cal distingir la situació dels venedors del “top manta” de la dels entramats mafiosos o xarxes de crim organitzat que els exploten i que promouen la falsificació i la importació il·legal dels productes que distribueixen els manters.

Els venedors de “top manta” acostumen a ser persones immigrants que intenten guanyar-se la vida venent els productes al carrer i que es troben en una situació social molt precària o directament d'exclusió total.

Rafael Ribó també planteja la necessitat de fer campanyes informatives i de sensibilització del consumidor sobre els seus drets i les seves obligacions, i també sobre les repercussions negatives que suposa adquirir productes falsificats al “top manta”.

A banda de les implicacions socials i de consum, el fenomen té implicacions des del punt de vista penal, ja que comporta majoritàriament la venda de productes falsificats i, en aquest sentit, no es pot ignorar que la falsificació és un delicte contra la propietat industrial i intel·lectual.

El “top manta” també  comporta una ocupació irregular de l'espai públic, ja que no es disposa de la llicència municipal necessària per a l'ocupació temporal de la via pública. La cadena d'il·legalitat implica que tampoc no hi hagi recaptació de l'IVA ni de cap taxa o impost municipal. Finalment, des del punt de vista de la competència, representa una competència deslleial respecte de les empreses i els comerços que operen d'acord amb la normativa.

Amb motiu de la investigació, el Síndic ha sol·licitat informació a diverses administracions de la Generalitat amb competències en els àmbits de comerç, consum, immigració i serveis socials, tributs i forces de seguretat. També s'han mantingut reunions amb representants de la Confederació de Comerç de Catalunya i d'ANDEMA (Asociación Nacional para la Defensa de la Marca).

La investigació abasta tot Catalunya, però també inclou els casos concrets de Barcelona, Salou, Sitges, Roses i el Vendrell, i el Síndic ha demanat informació a tots aquests ajuntaments, a la Diputació de Barcelona, a l'Autoritat Portuària Barcelona, a la Federació de Municipis de Catalunya i a l'Associació Catalana de Municipis i Comarques.

Sobre la capacitat d'actuació de les administracions locals, el Síndic considera que els municipis han de poder assumir l’atenció social amb el ple suport de l'Administració de la Generalitat i de l'Administració de l'Estat. 

Tornar