El Síndic vol identificar quina és la companyia comercialitzadora del subministrament elèctric afectada pel cas i quin és el protocol seguit
Recorda la proposta feta des del Síndic d’un acord per tal que les companyies apliquin una treva hivernal als talls de llum, gas i aigua per impagament per a les persones en risc d’exclusió
El Síndic de Greuges ha obert una actuació d'ofici per conèixer els fets i les actuacions dutes a terme pels serveis socials de l'Ajuntament de Reus amb relació a la mort d'una persona gran, a causa d'un incendi, al seu domicili de la localitat del Baix Camp.
Segons les dades que han aparegut als mitjans de comunicació, sembla que l'incendi va ser causat per una espelma. Sembla que la víctima es va veure obligada a fer ús de les espelmes arran del tall de subministrament elèctric que li havien aplicat com a mesura punitiva perquè no podia assumir-ne les despeses.
Les informacions consultades també assenyalen que aquesta persona havia estat atesa pels serveis socials bàsics, però no consta si s'havia fet alguna gestió relativa a les dificultats relacionades amb les despeses de llum.
El Síndic també investiga quina és la companyia comercialitzadora del subministrament elèctric afectada pel cas i quin ha estat el protocol seguit en aquest cas. També ha preguntat si la companyia va seguir el procediment establert en l'article 6 de la Llei 24/2015, de petició als serveis socials de l'informe per determinar si la persona es troba en situació de risc d'exclusió residencial, i si el cas en qüestió es va tractar a la Taula de Serveis Socials, que analitza situacions de consumidors vulnerables i pobresa energètica.
Rafael Ribó considera molt greu que puguin passar fets com aquest i recorda que és responsabilitat de totes les administracions i empreses subministradores combatre la pobresa energètica. En aquest sentit, recorda la recomanació que es va fer en l'Informe sobre pobresa energètica d'octubre de 2013, que posava l’accent en el fet que les companyies apliquessin una treva hivernal als talls de llum, gas i aigua per impagament per a les persones en risc d’exclusió.
La complexitat que comporta el procediment per acollir-se al fons d’atenció solidària en matèria de subministraments bàsics, que inclou repetides comunicacions oficials entre els serveis socials i les empreses subministradores, és un altre element que cal revisar, segons el Síndic. En aquest sentit, considera que cal simplificar els processos per poder assignar els recursos econòmics de què es disposa.
Els menys de 4.000 ajuts concedits el 2015 sumaven poc més d’1,1 milions d’euros, un 22,9% de la partida pressupostada de 5 milions d’euros. Fins i tot, una resolució del Parlament insta el Govern a disposar d’una quantitat no inferior als 10 milions d’euros per al fons durant tot l’any.