Ha sol·licitat una reunió amb el conseller de Salut perquè l'informi de la situació global de les unitats d'urgències i, en particular, de la Vall d'Hebron
Ha demanat informació sobre el nombre de pacients atesos, la mitjana de temps d'espera i les mesures previstes per posar fre a la saturació
Ha activat canals de relació directa amb usuaris i professionals dels serveis
El Síndic de Greuges de Catalunya s'ha adreçat al conseller de Salut, Toni Comín, per informar-lo de l'actuació d'ofici que ha obert amb motiu de la situació del servei d'urgències de l'Hospital Universitari de la Vall d'Hebron de Barcelona. En el marc d'aquesta actuació, Rafael Ribó ha demanat de reunir-se amb el conseller perquè l'informi, en general, de la situació de les unitats d'urgències a tot Catalunya i, en particular, de la de l'hospital esmentat.
Segons les informacions consultades, la saturació podria anar més enllà de fets puntuals i la presència de persones en lliteres als passadissos de la unitat d'urgències podria convertir-se en escenari habitual. El Síndic vol informació sobre les actuacions previstes pel Departament per redreçar les mancances estructurals i de caràcter crònic.
En aquest sentit, el Síndic va emetre una resolució el passat mes d'abril amb propostes genèriques de mesures de millora adreçades tota la xarxa pública de centres hospitalaris amb servei d'urgències. La resolució s'emmarca dins d'una actuació d'ofici de l'any 2014, arran de la qual es va demanar informació a tots els centres esmentats. Les diverses recomanacions van des de la idea de reforçar i potenciar els dispositius extrahospitalaris d'atenció a les urgències fins a habilitar més llits en cas necessari.
El Síndic ha demanat al Departament de Salut que l’informi sobre quines mesures ha acceptat i, per tant, ha aplicat de les recomanacions esmentades.
Pel que fa a la situació actual, ha demanat informació sobre el nombre de pacients que s’han atès al servei d'urgències durant els mesos de setembre, octubre i novembre. També sobre quina és la mitjana de temps d’atenció de pacients i la mitjana de temps previ a l’assignació de llit a planta per als pacients que ho requereixen. Finalment, ha preguntat per les mesures aplicades i previstes.
Paral·lelament, i fruit de les diverses consideracions dels usuaris dels serveis d’urgències que el Síndic ha rebut, s’ha iniciat un procés de recollida d’informacions i experiències dels usuaris per tal que puguin traslladar la seva percepció del servei rebut, i també d’entrevistes amb els professionals.