El Síndic de Greuges ha decidit informar de les actuacions que té obertes des de fa mesos per investigar les condicions i el servei prestat en diversos centres residencials per a gent gran de la ciutat de Barcelona. Rafael Ribó ha explicat el cas arran de la denúncia feta pública per la Plataforma SOS Gent Gran Barcelona i la FAVB en relació amb el deteriorament de les instal·lacions, les mancances de personal i les deficiències en l'atenció de les persones residents dels centres.
Aquesta denúncia fa referència a centres de titularitat pública gestionats per una unió temporal d'empreses (UTE) formada per OHL-Servicios Ingesan i Asproseat. Les mancances en la gestió afecten diferents aspectes dels serveis prestats depenent del centre.
Les mancances denunciades al Síndic per familiars dels usuaris de diferents centres residencials de la ciutat de Barcelona fan referència a problemes amb l'atenció dels residents, la neteja de les instal·lacions, la qualitat de l'alimentació i una dieta poca equilibrada. També denuncien mancances de material necessari (com ara grues adequades, tovalloles, coberts, etc.), el mal estat d'algunes instal·lacions i del mobiliari, problemes amb els subministrament de medicaments, les ràtios de personal insuficients i les llargues llistes d'espera, entre d’altres.
Des del mes de gener de 2017, el Síndic ha rebut set queixes presentades per familiars d'usuaris sobre alguns aspectes relacionats amb mancances en l'atenció de les persones grans que requereixen serveis residencials. Actualment aquestes queixes s'estan tramitant. El Síndic ha demanat informació al Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya, d'acord amb les competències que té assignades la institució.