En els darrers dos anys (juliol 2015-juliol 2017) s'han rebut al voltant de 50 queixes directament vinculades a la Llei d'igualtat entre homes i dones. Les més nombroses, relatives a violència masclista. El nombre de queixes per aquesta temàtica ha anat creixent cada any: mentre que el 2012 se'n van rebre només 2, el 2016 se'n van rebre 30.
Des de l'octubre de 2014 fins al desembre de 2016 s'han iniciat 58 actuacions sobre LGTBI. Això comporta un increment de més d'un 300%. La majoria d'actuacions fan referència a temes relacionats amb la salut (llistes d'espera per a reassignació de sexe i l'accés de les dones lesbianes a les tècniques de reproducció assistida). També s'aprecia una xifra important d'actuacions en l'àmbit global de l'educació i el lleure. Pel que fa a l'educació, cal remarcar que la LGTBIfòbia es tradueix en agressions verbals o físiques.
El valor que aporta la institució d'ombudsman, a parer del Síndic, va més enllà de les xifres. Així, la intervenció del Síndic en conflictes relacionats amb la igualtat de tracte possiblement contribueix a donar visibilitat del tema davant l'opinió pública i que les vulneracions de drets en matèria de no-discriminació es tractin amb el rigor adequat. I aquest aspecte també s'ha de considerar.
Amb relació a l'informe sobre la igualtat home i dona, coordinat per la professora de Dret Constitucional de la Universitat de Barcelona, Argelia Queralt, per encàrrec del Síndic, una de les principals conclusions és que la Llei d'igualtat no atorga al Síndic potestat sancionadora, cosa que encaixa amb la naturalesa i la configuració de la institució. Tanmateix, el que sí que podria haver fet la Llei, i no fa, és indicar el camí que ha de seguir el Síndic de Greuges per poder posar en marxa el procés sancionador previst per la Llei i dirigir les persones demandants davant l'autoritat adequada, normalment l'Institut Català de les Dones o el CAC.
Quant a l'informe LGTBI, recomana un major desenvolupament de les línies previstes per la normativa, fent èmfasi a impulsar les polítiques en matèria LGTBI per aconseguir un canvi efectiu de paradigma i una igualtat real.
El desplegament de la Llei ha d'anar acompanyat d'un canvi de valors i creences que la facin possible.
També insta l'Administració a donar un tractament despatologitzador i no discriminatori de la informació sobre qualsevol qüestió relacionada, directament o indirecta, amb el col·lectiu LGTBI