Rafael Ribó ha participat a París en una Jornada organitzada per l’Ombudsman de l’energia de França
El síndic de greuges, Rafael Ribó, ha participat aquest dimarts, 9 de gener, a París en una taula rodona sobre el paper dels ombudsman en la supervisió del sector energètic. La jornada, organitzada per l’Ombudsman de l’Energia de França ha reunit destacats experts en aquest àmbit procedents de diverses disciplines.
La ponència del síndic ha posat l’accent en el desequilibri actual entre les companyies subministradores i els consumidors quant a la perspectiva de les dinàmiques de mercat. Un desequilibri que situa els consumidors en una situació de desprotecció que requereix la intervenció dels mecanismes de supervisió, com els ombudsman.
Segons el síndic, “les persones consumidores necessiten que s'estableixin mecanismes d'ajuda i protecció, a fi de proporcionar-los una informació i una formació clares per prendre decisions. Igualment, calen mecanismes àgils, efectius, gratuïts i independents per resoldre les controvèrsies que sorgeixin en aquests casos”. En tot moment, el síndic ha posat l’accent en la situació dels consumidors més vulnerables i més desprotegits. En aquest sentit, la institució està actuant d’ofici per analitzar les possibles vulneracions de drets derivades del nou bo social del consum elèctric, aprovat recentment.
En el context actual l’ombudsman també té la funció de controlar de manera directa les activitats del sector privat que comportin l’exercici d’obligacions de servei públic.
La liberalització de la prestació d’unes activitats considerades essencials no pot comportar la disminució de drets i garanties per als usuaris. Aquest procés de liberalització i privatització d’activitats i de serveis públics té com a principal conseqüència que l’Administració ja no és l’únic subjecte a qui l’ordenament atribueix obligacions de servei públic. També ho són, per l’activitat que desenvolupen, determinats sectors econòmics privats.
El Síndic, que és membre de la Xarxa Europea d’Ombudsman de l’Energia (NEON), ha destacat la importància de compartir en el marc europeu el contingut de les queixes i reclamacions en aquest àmbit. En aquest sentit, ha parlat de preus elevats que inclouen conceptes de comprensió difícil, factures poc entenedores, procediments complexes amb les empreses i en el mercat elèctric, novetats tecnològiques (smart meters) que plantegen nous problemes, reptes mediambientals, canvis de normativa, etc.