Notícies

L’anàlisi de la Directiva europea sobre les reclamacions col·lectives de consumidors centra l’Assemblea Anual de la Xarxa d’Ombudsman de l’Energia-NEON

13/06/2018

El  Síndic, que n’és un dels membres fundadors, coincideix que la proposta pot reforçar la protecció de les persones consumidores

El Síndic de Greuges de Catalunya ha participat aquest dimecres 13 de juny a Brussel·les a l’Assemblea Anual de la Xarxa d’Ombudsman de l’Energia-NEON, que s’ha centrat en la recent proposta de la directiva del Consell d’Europa que ha de permetre a les persones consumidores organitzar-se de manera col·lectiva.

Com ja havia avançat el passat mes d’abril, la NEON ha fet una valoració positiva de la Directiva: “Permetre que les persones consumidores s'uneixin per defensar el seu cas col·lectivament davant d'un tribunal estableix les bases dels marcs legals estatals que hauran  de facilitar una cooperació reforçada entre el poder judicial i les entitats que treballen en la defensa dels drets de les persones consumidores”.

Aquest és el cas del Síndic i de tots els membres de la NEON. En aquest sentit, la proposta de la Comissió permetria que els estats membres designessin les institucions d’ombudsman com a "entitats qualificades" que els permetés portar un cas als tribunals quan el tema es quedés bloquejat. De tota manera, en l’Assemblea que ha tingut lloc s'ha considerat que la Directiva que finalment s’aprovi hauria de concretar algunes qüestions que ara per ara no estan ben resoltes.

Per poder ser plenament eficaces, la NEON ha demanat que s’insereixin les institucions d’ombudsman en un marc jurídic coherent que garanteixi que les institucions d’ombudsman nacionals i regionals, els organismes ADR, els reguladors, les autoritats públiques, les organitzacions de consumidors i els tribunals treballin junts per assolir els mateixos objectius.

La xarxa NEON (www.neon-ombudsman.org)

La Xarxa Europea d'Ombudsman de l'Energia té com a objectius primordials difondre els mecanismes alternatius de resolució de conflictes, d'acord amb les recomanacions de la Comissió Europea, encoratjar la protecció dels consumidors, establir vincles amb altres agents europeus del sector i facilitar l'intercanvi d'informació, experiències i bones pràctiques entre els seus membres. Els quatre membres fundadors són el Servei de Mediació del Sector Energètic de Bèlgica, l'Ombudsman dels Consumidors del Regne Unit, el Mediador Nacional del Sector Energètic de França i el Síndic de Greuges de Catalunya. També participen a les reunions representants d'Itàlia, d’Irlanda i de la República Txeca.

La NEON és la interlocutora dels ombudsman del sector de l'energia amb la Comissió Europea i, d'acord amb això, participa en diversos grups de treball de les direccions generals d'Energia i Justícia. També hi ha una relació de treball permanent amb el Consell dels Reguladors Europeus de l'Energia (CEER) i l'Agrupació Europea d'Associacions de Consumidors (BEUC).

Tornar