Notícies

El Síndic assenyala mala administració en la gestió del conflicte del taxi i les VTC

23/01/2019

foto

Critica que no s'ha actuat amb la celeritat, la cautela i l'esforç necessaris per evitar les afectacions a la mobilitat ciutadana

La situació afecta de manera més greu els usuaris vulnerables del servei de taxi

Ha obert una actuació d'ofici amb l’objectiu de demanar a les administracions implicades que l'informin sobre les mesures previstes

Recorda que l'Autoritat Catalana de la Competència “ha alertat que els usuaris es veuran greument perjudicats si es limita la competència entre taxis i VTC”

El Síndic de Greuges de Catalunya considera inadmissible la manca de previsió i antelació de les actuacions per part de les administracions competents en el conflicte del sector del taxi, per trobar solucions i evitar les greus alteracions que està provocant la vaga a la ciutat de Barcelona. Tot i que la complexitat del fenomen és coneguda des de fa temps, el Síndic critica que no s'hagi actuat amb la celeritat, la cautela i l'esforç necessaris per evitar les afectacions a la mobilitat ciutadana.

Els taxistes de Barcelona mantenen una aturada del servei des del passat divendres 18 de gener i un bloqueig de la part central de la Gran Via de les Corts Catalanes de Barcelona. A més, han fet altres talls de trànsit, per exemple, a la ronda Litoral. La mobilitat de les persones per anar als seus llocs de treball o per fer la seva feina a la ciutat de Barcelona −i de retruc a l'àrea metropolitana− s'ha vist greument alterada a causa de les actuacions i manifestacions dels taxistes. La situació està afectant de manera més greu i irresponsable totes les persones vulnerables, com ara el col·lectiu de persones amb discapacitats, que necessiten el servei de taxi, en alguns casos taxis adaptats, per traslladar-se al centre sanitari.

Per aquest motiu, el Síndic ha obert una actuació d'ofici, que donarà continuïtat a la que ja va iniciar el passat mes de juliol, per supervisar la gestió de la vaga de taxistes, amb l’objectiu de demanar a les administracions implicades que l'informin sobre les mesures previstes per garantir el dret a la mobilitat de les persones a la ciutat de Barcelona i a la resta de municipis de l'àrea metropolitana, i sobre quines mesures pensen adoptar de manera immediata.

Rafael Ribó insta a respectar l'exercici del dret a la vaga en el marc de la legalitat vigent i al mateix temps a garantir el dret a la mobilitat de tota la població. Així, troba inacceptable que l'administració competent, en aquest cas l’Ajuntament de Barcelona, permeti que es repeteixin situacions que dificulten la mobilitat i col·lapsen la ciutat a pocs dies de celebrar-se esdeveniments de rellevància internacional.

El Síndic investigarà si les manifestacions s'han fet d'acord amb la preceptiva comunicació prèvia al Departament d'Interior i quina ha estat la valoració que s'ha fet de l'alteració de l'ordre públic i la mobilitat. En cas que no s'hagi fet la comunicació esmentada, igualment cal conèixer quina valoració ha fet l'Administració de la situació pel que fa a l’alteració de l’ordre públic.

 A parer del Síndic, el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya i l’Àrea Metropolitana de Barcelona haurien d'haver actuat amb antelació i de forma proactiva. Especialment perquè la problemàtica del sector del taxi i la regulació dels VTC no és nova, com ho evidencien les diverses regulacions promulgades fins ara, les decisions emeses pels tribunals de justícia o l'anterior aturada del mes de l'estiu de 2018. Les reunions, contactes i taules de trobada entre els actors pertinents i les administracions no poden ser intermitents o esporàdiques.

 Finalment, el Síndic constata que correspon a l'Autoritat Catalana de la Competència la missió de vetllar pel correcte funcionament competitiu dels mercats en tots els sectors productius de l'economia a Catalunya i que, en aquest aspecte, “ha alertat que els usuaris es veuran greument perjudicats si es limita la competència entre taxis i VTC, i insta les administracions que, en lloc d'imposar restriccions als VTC, modifiquin la regulació del taxi per tal que puguin competir en igualtat de condicions”.

Tornar