Notícies

El Síndic eleva a la JEC la prohibició de l’expressió 'presos polítics' als professionals de la CCMA

02/04/2019

No es pot considerar que l’expressió presos polítics atempti contra els principis d'igualtat, de pluralitat i de neutralitat política, atès que és una expressió reconeguda pel dret internacional

El fet de no aplicar mesures alternatives a la presó preventiva, decisió desproporcionada, pot fer pensar que es pretén criminalitzar persones a causa de la seva opinió i de les seves idees

El Síndic posa en valor la professionalitat i el criteri tècnic dels professionals dels mitjans de titularitat de la CCMA i recorda que resultaria positiu incloure fórmules més flexibles que les ja adoptades per la JEC

D’acord amb una resolució de l’Assemblea Parlamentària del Consell d’Europa (Resolution 1900 (2012) The definition of political prisoner), una persona privada de la seva llibertat personal és considerada presa política si compleix almenys una d’aquestes circumstàncies:

a. si la detenció ha estat imposada amb violació de les garanties fonamentals del Conveni europeu de drets humans i dels seus protocols (ECHR), en particular llibertat de pensament, consciència i religió, llibertat d'expressió i informació, llibertat de reunió i associació;

b. si la detenció ha estat imposada per raons merament polítiques sense connexió a qualsevol delicte;

c. si, per motius polítics, la durada de la detenció o les seves condicions són clarament desproporcionades al delicte de què ha estat trobada culpable la persona o de la culpabilitat de la qual se sospita;

d. Si, per motius polítics, la persona és detinguda de manera discriminatòria, en comparació amb altres persones; o,

e. Si la detenció és el resultat d'un procediment clarament injust i sembla que està connectat amb motivacions polítiques de les autoritats.

Davant d’aquesta definició, el Síndic considera que l’expressió presos polítics, a què es refereix l'Acord de 27 de març de 2019, de la JEP de Barcelona, no es pot considerar que manqui de rigor ni que la seva utilització pugui confondre el públic mitjà, com argumenta la Junta Electoral en el seu escrit, atès que és una expressió reconeguda pel dret internacional i que es podria adequar a la realitat dels polítics empresonats. Per tant, l’ús de l’expressió esmentada per part dels professionals d'aquests mitjans no es pot considerar que atempti contra els principis d'igualtat, pluralitat i neutralitat política.

Emparat pel marc legal europeu, aquesta ha estat la base de la resolució del Síndic de Greuges amb relació a l'acord de la Junta Electoral Provincial (JEP) de Barcelona, de 27 de març de 2019, sobre la neutralitat informativa que han de mantenir els mitjans de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) durant el període electoral. L’acord fa una especial referència a l'ús de certes expressions amb una referència especial a l'ús de certes expressions, com ara, presos polítics, exiliats o a l'exili, repressió o anàlogues.

En la seva resolució, el Síndic reitera el que va dir en el comunicat publicat el 18 d'octubre de 2017, en el sentit que l'acord de presó provisional comunicada i sense fiança per a les persones encausades en el procés seguit davant la Sala Segona del Tribunal Suprem, a què s'ha fet referència, conté elements que es podrien interpretar com a criminalització d’unes entitats i d’un moviment social, exclusivament pel seu ideari, de manera clarament contrària als drets i les llibertats reconeguts internacionalment i en la Constitució, particularment la llibertat d’expressió.

Considera, igualment, que la presó preventiva, que dura des de fa més d'un any, esdevé desproporcionada, en la mesura que l’ordenament penal preveu altres mesures cautelars menys lesives dels drets fonamentals i que poden resultar igualment efectives per evitar la presumpció de futura reiteració delictiva. La manca d’aplicació d'aquestes mesures alternatives pot fer pensar que es pretén criminalitzar persones a causa de la seva opinió i de les seves idees.

El Síndic posa en valor la professionalitat i el criteri tècnic dels professionals dels mitjans de titularitat de la CCMA i recorda que en ocasions anteriors, també en el marc de l'estudi de la possible afectació dels principis previstos en l'article 66 de la LOREG, ha defensat que resultaria positiu incloure fórmules més flexibles que les adoptades per la JEC en relació amb aquest precepte. Aquestes fórmules haurien de respectar el dret fonamental a la llibertat d'informació, reconegut en l'article 20 CE i 10 del Conveni europeu, tot garantint un marge d’apreciació als professionals de la informació en relació amb l’ordenació de les emissions de la informació electoral, sense que això impliqui deixar de banda l’objectiu que es vol assolir: la neutralitat informativa i el dret de l'electorat a decidir la seva opció política de manera lliure i informada.

Tornar