Notícies

El síndic estudia l’afectació a la mobilitat de les persones a causa del tall de la L1 entre el Clot i Fondo

05/07/2019

foto (c) wikipedia

El Síndic ha rebut diverses queixes per la durada del trajecte alternatiu i per les dificultats amb què es troben les persones amb mobilitat reduïda

El Síndic recorda que el Codi de consum de Catalunya considera que els transports són un servei bàsic, i identifica uns col·lectius d'especial protecció en les relacions de consum 

El Síndic ha obert una actuació d'ofici per analitzar la garantia del dret a la mobilitat de les persones com a conseqüència del tall de la línia 1 del metro entre les estacions del Clot i Fondo entre el 29 de juny i el 30 d'agost de 2019 i que, segons Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), afecta més de 90.000 persones.

Tot i que l'empresa ha establert diverses recomanacions de transport per suplir el servei de metro en el tram afectat i ha posat en servei dos itineraris de bus llançadora que tindran el mateix horari de metro, segons informacions recollides per la premsa i de persones que s'han adreçat al Síndic es triga gairebé una hora d'inici a fi de tram. A això, s'hi afegeix la sobreocupació que pateixen els autobusos d'aquest servei alternatiu.

A més, el Síndic també ha rebut diverses queixes que exposen les dificultats amb què es troben les persones amb discapacitat, ja que l'estació del Clot de la línia 1 està pendent d'adaptació a la normativa d'accessibilitat. En la mateixa línia, també s'han rebut queixes que reclamen que el bus llançadora cobreixi les estacions de Sant Andreu i Torras i Bages, per donar cobertura a dos equipaments per a persones amb discapacitat.

Per tot això, el Síndic s'ha adreçat a TMB perquè l'informi sobre el dispositiu alternatiu implementat, el nombre de persones que l'utilitzen, la suficiència dels vehicles que integren el servei especial, els elements informatius a peu de carrer i les persones informadores a les estacions. També s'ha demanat informació sobre quines mesures s'han implementat per garantir els drets de les persones amb mobilitat reduïda. En el mateix sentit, també ha demanat informació als ajuntaments de Barcelona i de Santa Coloma de Gramenet.

El Síndic recorda que el Codi de consum de Catalunya considera que els transports són un servei bàsic, és a dir, un servei de caràcter essencial i necessari per a la vida quotidiana o que tenen un ús generalitzat entre les persones consumidores.

A més, el mateix Codi identifica uns col·lectius d'especial protecció en les relacions de consum, com ara els infants i els adolescents, les persones grans, les persones malaltes, les persones amb discapacitat i qualsevol altre col·lectiu en situació d'inferioritat o indefensió especials. 

Tornar