L’objectiu és analitzar quina ha estat l'actuació de les administracions públiques competents en defensa dels drets de les persones consumidores afectades
Recorda als viatgers la possibilitat d’adreçar les seves queixes i reclamacions a la institució, per orientar-los en la defensa dels seus drets
La manca d'informació als viatgers, les llargues cues per presentar una reclamació o la manca de resposta a les sol·licituds de compensació o de devolució són alguns dels greuges detectats
El Síndic de Greuges de Catalunya s'ha adreçat a l'Agència Catalana del Consum, al Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, a la Delegació del Govern de l'Estat a Catalunya i a Vueling per demanar-los informació de sobre els nombroses problemes diversos, com ara incidències, retards i cancel·lacions de vols, que pateixen les persones usuàries d'aerolínies a l'aeroport de Barcelona-el Prat Josep Tarradellas.
En concret, el Síndic analitza la cancel·lació per part de Vueling de més de 100 vols previstos per a dissabte 27 i diumenge 28 a causa de la vaga del personal de terra d'Iberia a l’aeroport esmentat. A aquestes complicacions, s’hi va sumar la tempesta que el dissabte 27 va obligar a tancar l'aeroport al trànsit aeri aproximadament durant una hora. Així mateix, el comitè d'empresa de la companyia encarregada dels controls de seguretat de l'aeroport de Barcelona-el Prat Josep Tarradellas (Trablisa) va registrar dilluns 29 al Departament de Treball de la Generalitat de Catalunya una convocatòria de vaga indefinida a partir del 9 d'agost per la sobrecàrrega de treball de la plantilla.
Segons aquestes informacions, les cancel·lacions de vols, els retards i els canvis d'horaris se sumen a la manca d'informació als viatgers, les llargues cues per presentar una reclamació o la manca de resposta a les sol·licituds de compensació o de devolució de l'import del bitllet abonat. També es registren incidències relatives a la manca de garantia del dret d'assistència als passatgers (menjar, beguda, hotel, etc.) en uns dies de gran afluència de passatgers, per la sortida i l'arribada de les vacances.
El Codi de consum de Catalunya (Llei 22/2010, de 20 de juliol) considera que els transports són un servei bàsic, és a dir, uns serveis de caràcter essencial i necessaris per a la vida quotidiana o que tenen un ús generalitzat entre les persones consumidores. L'Agència Catalana del Consum té assignades legalment (Llei 9/2004, de 24 de desembre) les funcions següents, entre d'altres, d'orientar, informar i assessorar les persones consumidores i usuàries sobre els seus drets i la manera d'exercir-los; exercir les competències d'inspecció i de sanció en l'àmbit del consum; i impulsar la protecció legal efectiva de les persones consumidores i usuàries, iniciant les accions judicials pertinents i compareixent en les que es refereixen a assumptes que mereixen una atenció especial per raó de la transcendència dels drets que cal protegir o de l'alarma social que generen.
Així mateix, el Ministeri de Foment (per mitjà de l'Agència Estatal de Seguretat Aèria - AESA) té, entre d’altres, la competència de vetllar pel compliment de les normes relatives a la protecció de la persona usuària del transport aeri. Especialment, de vetllar pel compliment del Reglament (CE) núm. 261/2004 del Parlament Europeu i del Consell, d'11 de febrer de 2004, pel qual s'estableixen normes comunes sobre compensació i assistència als passatgers aeris en cas de denegació d’embarcament i de cancel·lació o gran retard de vols.
El Síndic ja va iniciar actuacions per problemes similars en anys anteriors al mateix aeroport de Barcelona-el Prat: el 2015, per problemes d'acumulació d'equipatges i de maletes; el 2016, per retards i cancel·lacions de Vueling; el 2017, per la situació dels passatgers d'un vol de Vueling que no va arribar a Madeira, i el 2018, sobre els retards i les cancel·lacions de Vueling i Ryanair. En aquest sentit, també recorda als viatgers i afectats la possibilitat d’adreçar les seves queixes i reclamacions a la institució, per poder-los orientar en la defensa dels seus drets.