Notícies

El Síndic demana que el procés de preinscripció escolar i l’acabament de curs es desenvolupi de manera adequada respectant drets d’infants i les famílies

13/05/2020

foto
Recorda que la tramitació telemàtica permet guanyar en transparència i igualtat en l'accés a l'oferta escolar

El Síndic és una institució a disposició dels infants i les famílies per garantir el desenvolupament adequat del procés de preinscripció, amb el servei disponible també en situació de confinament

Posa en valor la diligència mostrada pel Departament d'Educació en la tramitació de les targetes moneder per transferir a les famílies els imports de les beques de menjador escolar

Ha rebut algunes queixes relacionades amb mancances en la cobertura de la distribució de dispositius electrònics i connectivitat entre l’alumnat socialment desfavorit i amb la manca de celeritat de la seva tramesa

Insisteix que es garanteixi que no s’incrementarà la repetició de curs, davant el caràcter avaluable del tercer trimestre i la impossibilitat de poder desenvolupar tot el currículum

Avui dimecres, 13 de maig, el Departament d'Educació ha convocat l'inici del procés de preinscripció escolar corresponent al curs 2020/2021, que es farà en part de manera telemàtica, després que hagués quedat ajornat a causa de la irrupció de la pandèmia de la COVID-19.

El Síndic recorda que el Pacte contra la segregació escolar a Catalunya, promogut pel Síndic de Greuges i el Departament d'Educació, signat per la majoria d'ajuntaments de municipis més grans de 10.000 habitants i d'agents de la comunitat educativa, contenia com a mesura la preinscripció telemàtica, a través d'una oficina electrònica de preinscripció que el Departament d'Educació havia de posar a l'abast per presentar les sol·licituds de preinscripció i conèixer l'estat del procés d'admissió, d’acord amb el dret de les famílies i l’obligació de relacionar-se electrònicament amb les administracions públiques previst en la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (art. 14).

El Síndic recorda que la tramitació telemàtica permet guanyar en transparència i igualtat en l'accés a l'oferta escolar, que és una de les queixes principals que rep la institució sobre el procés d'admissió al sistema educatiu per part de les famílies, i demana que es prevegi l'opció que els mateixos centres públics i concertats puguin accedir a l'oficina per incorporar les sol·licituds que puguin rebre presencialment i alhora puguin tenir accés a la informació sobre les sol·licituds de preinscripció presentades i introduïdes a l'oficina electrònica.

El Síndic ha decidit obrir una actuació d'ofici per conèixer com es desenvolupa aquest procés de preinscripció en plena situació de confinament. El Síndic vol comprovar que aquest procés es desenvolupa de manera adequada, amb ple respecte als drets de l'alumnat i les famílies (dret d'informació, accés en condicions d'igualtat, etc.), sense que la situació de confinament n'alteri el normal desenvolupament. El Síndic vol conèixer si el comportament de la demanda ha estat similar a altres anys, i també si totes les famílies han pogut presentar adequadament la sol·licitud, també les famílies socialment menys afavorides, que acostumen a tenir més limitacions d'accés i menys domini en l'ús de les noves tecnologies, i també menys coneixement de l'inici del període de preinscripció.   

El Síndic també recorda al Departament d'Educació i als centres educatius que cal evitar publicar en els portals web dels centres la informació sobre la seva composició social, particularment les dades sobre l'alumnat amb necessitats educatives específiques ja matriculat als diferents nivells que imparteix el centre. El Pacte contra la segregació escolar a Catalunya preveu fer compatible la transparència en el procés amb la difusió d'informació que pot contribuir a reproduir la segregació escolar. 

Pel que fa al desenvolupament del curs 2019/2020 de manera telemàtica, el Síndic posa en valor la diligència mostrada pel Departament d'Educació en la tramitació de les targetes moneder per transferir a les famílies els imports de les beques de menjador escolar, arran del tancament dels centres. A diferència de les beques de menjador, el Síndic ha rebut algunes queixes relacionades amb mancances en la cobertura de la distribució de dispositius electrònics i connectivitat entre l’alumnat socialment desfavorit i amb la manca de celeritat de la seva tramesa. Transcorregudes algunes setmanes des de la represa telemàtica del curs, nombrosos alumnes encara no tenien dispositius electrònics per seguir l’activitat lectiva a distància.

Finalment, amb vista a l'avaluació final d'aquest trimestre, les resolucions del Síndic emeses durant el confinament també han posat l’accent en el risc d’incrementar la repetició de curs, davant el caràcter avaluable del tercer trimestre i davant la impossibilitat de no poder desenvolupar tot el currículum inicialment previst.

Les instruccions del Departament d’Educació ja emeses sobre l’avaluació posen l’accent que l’activitat lectiva desenvolupada durant el tercer trimestre no podrà afectar negativament l’avaluació final de l’alumnat. També és cert, però, que l’alumnat que tenia avaluacions negatives en els dos primers trimestres del curs no ha tingut un trimestre normal per millorar el seu rendiment acadèmic.

Els organismes internacionals desaconsellen la repetició com a pràctica per promoure el progrés educatiu de l’alumnat. Des d’aquesta perspectiva, i també de les elevades xifres de repetició a secundària existents a Catalunya, en comparació amb altres països europeus, el Síndic demana al Departament d’Educació no que no permeti la repetició a primària i que es faci de manera excepcional a secundària.

Tornar