Els autònoms es troben en una situació més vulnerable i compromesa, ja que molts cops no disposen de cap altre recurs que el propi patrimoni
La flexibilització en matèria d'ajornament de deutes tributaris perd els seus efectes quan els autònoms tenen dret a la devolució en la declaració de la renda
Se sol·liciten noves mesures en cas de cessament de l’activitat o disminució de la facturació d’aquests treballadors
El Síndic de Greuges de Catalunya ha adreçat la recomanació al Defensor del Poble que es flexibilitzin les moratòries en els pagaments de cotitzacions dels treballadors autònoms. La institució va presentar aquest mes de juny un informe anomenat Salut i drets en la crisi de la Covid-19, en què s’exposava, entre d’altres, la difícil situació de la ciutadania a conseqüència del tancament de les empreses, la situació dels treballadors autònoms, i la de les persones aturades i de les empreses.
Entorn d’aquest col·lectiu de treballadors autònoms – que s’està configurant com un dels sectors més castigats per la incidència de la pandèmia, i a la vegada com un dels més desatesos per les administracions –, el Govern estatal, més enllà de les mesures específiques d’ajuda als ciutadans i famílies afectades per aquesta situació excepcional, va decidir de forma immediata l’adopció d’altres alternatives que havien de proporcionar la flexibilitat necessària per mantenir l’ocupació i reforçar la protecció dels treballadors directament afectats. En conseqüència, va establir una prestació extraordinària, amb caràcter excepcional i vigència limitada fins a l’últim dia del mes en què finalitzés l’estat d’alarma.
La prestació tenia una duració d’un mes, i s’ampliava, si s’escau, fins a l’últim dia del mes en el qual finalitzés l’estat d’alarma. El temps de la seva percepció s’entendria com a cotitzat, sense obligació de cotitzar i amb independència dels períodes de prestació per cessament d’activitat als quals les persones beneficiàries poguessin tenir dret en el futur. A més, també es concedia als autònoms la facturació dels quals el mes natural anterior al qual se sol·licita la prestació es veiés reduïda, almenys, en un 75 per cent en relació amb la mitjana de facturació del semestre natural anterior. Tot i això, s’observaven dificultats a l’hora de percebre les dites ajudes, a causa del difícil compliment dels requisits.
Un cop finalitzat l’estat d’alarma, la situació d’emergència sanitària ocasionada per la pandèmia exigia de mantenir les mesures extraordinàries previstes en el Reial decret de mesures socials en defensa del treball, ja que les causes referides en les dites disposicions impedien la recuperació íntegra de l’activitat i les mesures excepcionals que hi estaven vinculades en matèria de protecció per aturat i cotitzacions a la Seguretat Social.
Per aquest motiu, el passat mes de juny es van establir unes mesures socials de reactivació laboral i protecció de treball autònom i de competitivitat del sector industrial per garantir la protecció dels treballadors autònoms. S’hi establia una exempció progressivament descendent en l’obligació de cotitzar durant els tres mesos següents a l’aixecament de l’estat d’alarma per als treballadors que estiguessin percebent en data 30 de juny la prestació per cessament d’activitat al qual s’ha fet referència, la qual es pot percebre fins al 30 de setembre de 2020.
Per ser beneficiari d’aquesta mesura s’exigia, a part d’haver cobrat la prestació extraordinària ja mencionada, acreditar una reducció en la facturació del tercer trimestre de l’any 2020 com mínim d’un 75% en comparació amb el mateix període de l’any 2019. A més, si bé per accedir a la prestació era suficient presentar una declaració responsable sobre la reducció en la facturació, també calia acreditar-la efectivament, i en cas contrari es tornaria la prestació rebuda, tot i que sense recàrrec ni interès.
D’acord amb la informació anterior i diverses notícies que han aparegut en la premsa que qualifiquen de fracàs la prestació a causa de les condicions imposades per tenir-hi dret, s’observa que els autònoms es troben en una situació més vulnerable i compromesa, ja que molts cops no disposen de cap altre recurs que el seu patrimoni, a la vegada que han de fer front a deutes per poder posar en funcionament els seus negocis. Igualment, es constata l’existència d’una pluralitat de situacions diferents dins del col·lectiu.
També s'ha de remarcar que el fet que la mesura adoptada el març de 2020, mitjançant la qual s'establia una flexibilització en matèria d'ajornament de deutes tributaris, perdi els efectes quan els autònoms tenen dret a una devolució en la seva declaració de la renda no contribueix a pal·liar l'impacte de la COVID-19 i, en conseqüència, es desvirtua la finalitat que es perseguia amb la mesura establerta. Per això, seria convenient de valorar l’adopció de mesures perquè sigui exigible la devolució de les declaracions negatives de la renda de 2019, sense que es compensi amb els ajornaments que havien estat concedits d'acord amb la mesura extraordinària establerta, o de valorar línies de finançament públic als autònoms afectats per aquesta compensació.
A més, davant la previsió dels rebrots de la malaltia i d’una caiguda de l’activitat econòmica, aquesta institució sotmet a la consideració del Defensor del Poble que, d’acord amb les consideracions anteriors, i en l’exercici de les seves competències, estudiï i recomani que, en cas que es detectin noves mesures per cessament de l’activitat o disminució de la facturació de l’activitat, es tingui en compte, a tall d’exemple, i entre d’altres, l’establiment d’uns requisits més flexibles pel que fa al percentatge de reducció d’aquesta, la combinació de la prestació amb moratòries en el pagament de les cotitzacions a la Seguretat Social o l’establiment de crèdits tous en funció de les diferents situacions.