Durant la pandèmia l’Administració de la Generalitat ha sufragat el cost de les trucades a aquest telèfon
El Síndic considera que les operadores de telefonia l’haurien d’incloure dins les ofertes de tarifa plana
Actualment, la trucada té un cost diferenciat en la factura, que pot ser rellevant atesa l’espera per rebre atenció
El mes de març, amb l’arribada de la pandèmia i de l’estat d’alarma, la Generalitat es va fer càrrec del cost de les trucades al 061, que va ser el número habilitat per atendre els possibles casos de COVID a Catalunya i les emergències relacionades. El 21 de juny, amb l’arribada de la nova normalitat, el cost d’aquest telèfon es va tornar a les persones usuàries.
Les tarifes d’abans de la pandèmia depenien de cada operador telefònic, que són els que percebien els ingressos. Però el passat març la Generalitat va assumir el cost que les persones usuàries haguessin hagut d’abonar a les companyies.
El Govern de la Generalitat ha manifestat que s’estan cercant alternatives amb la voluntat de mantenir la gratuïtat de la trucada al 061. I, en aquesta línia, sembla que s’està treballant per trobar recursos i acords amb les companyies telefòniques perquè segueixin sent gratuïtes per als ciutadans.
El Síndic és conscient que la numeració assignada al telèfon 061 no genera cap retribució per a l'Administració de la Generalitat i, per tant, no és un número telefònic amb cost afegit per a l'usuari. Tanmateix, el fet que els operadors de telefonia no incloguin les trucades a telèfons amb numeració especial a les propostes de tarifes planes que ofereixen comporta que per als consumidors finals la trucada tingui un cost diferenciat en la factura, que pot ser rellevant en moments de saturació del servei o per atencions perllongades. De fet, el Síndic ha rebut diverses queixes i consultes per imports d’aquestes trucades que en alguns casos ronden els 7 euros com a conseqüència de les llargues esperes per poder ser atesos.
Sens perjudici d'altres iniciatives que el Govern de la Generalitat pugui portar a terme per evitar aquest cost als consumidors, el Síndic considera que hauria de ser possible que les operadores de telefonia l'incloguin dins les ofertes de tarifa plana als seus clients.
En la mateixa línia, el Síndic ja va recomanar específicament de promoure aquest acord a l'Administració de la Generalitat en el cas del servei d'informació general telefònic que presta a través del telèfon 012, ja que també es tracta d'una numeració sense cost afegit, però que els operadors facturen separadament als clients. En aquella ocasió va traslladar la recomanació també al Defensor del Poble, amb la idea d’obligar normativament els operadors de telefonia a incloure dins les seves ofertes de tarifa plana els telèfons d’informació pública que tenen una tarifa especial.