Notícies

El Consell Assessor Jove del Síndic participa en la trobada de la Xarxa Europea de Joves Assessors sobre justícia climàtica

30/06/2022

foto
Una alumna de l’Institut La Mina i una de l’Escola Maristes Anna Ravell, del Consell Assessor Jove del Síndic, han representat la institució i han participat en la trobada

L’objectiu principal del projecte és l’exercici del dret a participar i ser escoltat en l’àmbit de les polítiques ambientals

En la trobada s’ha reivindicat el rol dels infants i adolescents en la proposta d’accions al·legant l’equitat generacional

Iriza Noor, de l’Institut La Mina, i Laia Linglet, de l’Escola Maristes Anna Ravell, han participat al Fòrum de la Xarxa Europea de Joves Assessors (ENYA), que se celebra aquests dies (28, 29 i 30 de juny) a Bilbao. 34 joves representants de 17 procedències geogràfiques (Albània, Andalusia, País Basc, Catalunya, Bèlgica, Croàcia, Escòcia, Eslovàquia, Estònia, França, Gal·les, Grècia, Irlanda del Nord, Itàlia, Jersey, Malta i Polònia) posen en comú i debaten sobre les recomanacions i accions proposades. L’objectiu és consensuar un informe i una proposta d’acció conjunta que es presentarà a la Conferència Anual de l’European Network of Ombusmen for Children (ENOC), que tindrà lloc al setembre a Islàndia. En aquest acte també hi participarà una jove representant del Consell Assessor Jove del Síndic de Greuges de Catalunya.             

El projecte ENYA 2022, coordinat per l’Oficina del Defensor del Poble (Ararteko) del País Basc tracta sobre la justícia climàtica i porta el títol “Let’s talk Young. Let’s talk Climate Justice”.  La participació en aquest projecte ha comportat durant el curs 2021-2022 un treball preparatiu sobre justícia climàtica que s’ha portat a terme en el Consell Assessor Jove del Síndic de Greuges. S’ha treballat amb alumnat  d’entre 14-15 anys provinent de diferents centres educatius d’arreu del territori. S’han fet debats conjunts i activitats; s’han vist  documentals i s’ha produït un vídeo, amb sessions conduïdes per Joan Grivé, ambientòleg i influenciador sobre canvi climàtic. Tot plegat, per extreure unes recomanacions i conclusions. El treball desenvolupat s’ha centrat en els temes següents:

  1. Acció pel clima i participació en les decisions ambientals
  2. Nord-Sud: el canvi climàtic agreuja les desigualtats
  3. Consum i petjada de carboni: qüestionant el paradigma de creixement
  4. Mobilitat sostenible i gestió de l'espai del territori
  5. Fonts d'energia: el seu ús i impacte en el clima i en les nostres vides

Aquestes recomanacions comunes s’integraran més endavant en la declaració final de l’ENOC sobre la matèria, que haurà d’aprovar l’Assemblea General de l’ENOC.

Entre les recomanacions i accions proposades a Bilbao, destaca la crida del jovent participant a fer servir les xarxes socials i els mitjans de comunicació per augmentar la consciència social i la responsabilitat col·lectiva en aquest àmbit. Reivindiquen el rol dels joves en la proposta d’accions, atesa la incidència de les accions presents en les futures generacions i al·legant l’equitat generacional. S’assumeixen diferents hàbits de consum i de mobilitat i s’exigeix a  empreses i governs polítiques més actives en matèria de sostenibilitat, amb mesures compensatòries per combatre la iniquitat nord-sud existent: els països rics són els que més mal fan i els que més beneficis obtenen, i els pobres són els que més directament pateixen la contaminació ambiental.

Els joves tenen molt a dir i ENYA fa sentir la seva veu. L’objectiu principal d’aquest projecte és exercir el dret a participar i ser escoltat en les polítiques ambientals. Es vol garantir el dret a una vida digna per a tots els infants i joves, i facilitar la reflexió col·lectiva des de diferents perspectives. Es vol comprendre l’escala total de l’emergència climàtica, les seves causes, els seus efectes i el seu impacte, en especial per a les generacions futures, així com reconèixer i defensar els drets dels infants i joves afectats, identificar els mecanismes d’acció climàtica i dissenyar estratègies, accions i mesures per defensar la justícia climàtica.

El Síndic vol agrair la implicació i les aportacions del Consell Assessor Jove del Síndic a l’edició actual. Especialment, a més, vol agrair a la Iriza i la Laia la seva participació al Fòrum d’ENYA.

La Xarxa Europea de Joves Assessors (ENYA) forma part integral de les activitats anuals de l’European Network of Ombudsmen for Children (ENOC) des de l’any 2009. Té com a objectiu acollir les opinions i experiències de joves representants de les institucions dels diferents territoris que formen la Xarxa Europea de Joves Assessors pels Drets dels Infants, a fi de donar-los veu i participació.

Tornar