Notícies

La síndica presenta al Ple de l’Ajuntament de Manresa l’informe de supervisió 2022

19/10/2023

foto (c) Ajuntament de Manresa

La institució i l’Ajuntament tenen signat un conveni pel qual el Síndic de Greuges ofereix una atenció singularitzada al municipi

També s’ha parlat del grau de compliment de la Llei de transparència i de l’ús de la cita prèvia


La síndica de greuges de Catalunya, Esther Giménez-Salinas, ha intervingut avui al Ple de l’Ajuntament de Manresa per presentar l’informe de supervisió anual corresponent a l'any 2022.

En virtut del conveni que té signat amb aquest ajuntament des de l’any 2017, la institució del Síndic de Greuges ofereix una atenció singularitzada a aquest municipi, que es concreta en quatre visites l’any per recollir les queixes i consultes dels manresans. Tota l’activitat duta a terme al llarg de l’any es recull en un informe, que és el que avui s’ha debatut al Ple.

La síndica ha començat la seva intervenció parlant de com les administracions locals són les primeres garants dels drets humans: “Els drets humans es fan (o es vulneren), en primer lloc, des de la proximitat, i és des d’aquesta proximitat que cal posar els mitjans per garantir-los”. I les dades així ho demostren: “el 50 % de les queixes es tramiten amb ajuntaments. Per això són tan importants els convenis que tenim signats amb 38 ajuntaments catalans, entre ells Manresa.”

De l’informe de l’any 2022 ha destacat que s’ha assolit el nombre d’actuacions més alt dels darrers anys: 322 actuacions, corresponents a 119 queixes i 203 consultes. Quant a l’objecte de les queixes, amb uns percentatges similars a la resta de Catalunya, destaquen les relatives a polítiques socials (38 %), seguides de les queixes per temes de consum (21 %), temes d’administració pública i tributs (20 %) i temes de polítiques territorials (16 %).

També s’ha parlat de la posició del municipi en relació amb dos temes rellevants per a la institució, com són l’obligatorietat de la cita prèvia i l’accés a la informació pública.

Quant a la cita prèvia, malgrat que en molts serveis l’Ajuntament de Manresa n’ha eliminat l’obligatorietat, el 2022, quan es va demanar la informació, seguia sent un requisit per accedir presencialment a l’Oficina d’Atenció a la Ciutadania (OAC). En aquest punt la síndica ha insistit que aquest fet pot suposar dificultar l’accés a l’atenció presencial a bona part de la població, especialment a la gent gran o als col·lectius vulnerables.

En l’àmbit de l’accés a la informació pública, si es comparen els resultats amb els de l’any anterior, es constata que l’Ajuntament manté la concentració de fortaleses en tres dels cinc àmbits en què se centra l’anàlisi: accessibilitat, comprensió i garantia. Com a millores futures, Giménez-Salinas ha demanat que s’incloguin en el formulari de sol·licitud d’accés a la informació pública les condicions de reutilització de la informació publicada, i que s’inclogui en la notificació de la recepció de documents la informació sobre els recursos que es poden interposar. 

Tornar