Notícies

Segregació escolar: ''S’ha avançat, però encara tenim deures pendents''

01/03/2024

Foto Fundesplai

5è aniversari del Pacte contra la segregació escolar

Avui ha tingut lloc l’acte de celebració del 5è aniversari del Pacte contra la segregació escolar, que van impulsar l’any 2019 la institució del Síndic de Greuges de Catalunya i el Departament d’Educació, amb la voluntat de promoure polítiques de lluita contra aquest fenomen.

La trobada ha comptat amb la presència de la síndica, Esther Giménez-Salinas; la consellera d’Educació, Anna Simó; l’adjunta d’infància, Aida C. Rodríguez; la directora general d’Atenció a la Família i la Comunitat Educativa, Raquel Garcia Sevilla, i representants dels sindicats, famílies, entitats locals i el món educatiu.

L’acte, que ha tingut lloc a la seu de Fundesplai, ha servit per fer balanç de la consecució dels objectius que es recullen en el Pacte i per presentar els resultats aconseguits, però també per abordar els reptes de futur.

La síndica ha iniciat la seva intervenció posant en valor el Pacte, que va aconseguir aglutinar tots els actors de la comunitat educativa davant el que era el principal problema del sistema educatiu català, i que afectava clarament els més vulnerables. També ha destacat que el fet que un pacte d’aquestes característiques hagi arribat als cinc anys és un tot un èxit, perquè està sent una eina imprescindible per aconseguir una escola més inclusiva i integradora. Així, Giménez-Salinas ha manifestat que “s’ha avançat, però encara tenim deures pendents”. També ha alertat que la segregació escolar s’articula sobre la base del racisme estructural existent en la nostra societat, i per això ha demanat construir un model d’integració que aconsegueixi garantir l’equitat i la cohesió social.

Principals èxits

Les mesures implementades al llarg d’aquests cinc anys han permès reduir un 20 % els nivells de segregació escolar globals al sistema educatiu (i més del 35 % de la segregació existent dins dels municipis).

Un dels elements que ha contribuït a aquest èxit ha estat l’aprovació del Decret 11/2021, que ha suposat un salt qualitatiu en la detecció de l’alumnat amb necessitats educatives específiques. En aquest sentit, des de la signatura del Pacte, les xifres de l’alumnat amb necessitats educatives específiques per raons socioeconòmiques s’assemblen molt més a la taxa d’infants de menys de setze anys en risc de patir pobresa (28 %)

Un segon element ha estat la publicació de l’informe Estimació del cost de la plaça escolar a Catalunya el juliol del 2020 que va servir de base per calcular els ajuts per a l’alumnat amb necessitats educatives específiques per raons socioeconòmiques, que també estan regulats en el decret anterior. Aquests ajuts són un instrument molt important per reduir les desigualtats d’accés als diferents centres escolars.

Finalment, un tercer element ha estat la creació d’un sistema d’indicadors per avaluar el desplegament tant del Decret com del Pacte. Aquest sistema d’indicadors és accessible per al conjunt d’actors que actuen en el territori i ha de servir per monitoritzar les mesures que cal implementar per combatre la segregació.

Reptes de futur

La reducció de la segregació escolar entre centres no suposa necessàriament que dins dels centres no hi hagi processos segregadors. Per això, la síndica veu imprescindible que es posi en marxa la segona fase del Pacte, consistent a definir noves eines per garantir una millor acollida i una millor atenció a aquest alumnat.

 

 

Tornar