The english version of this page is not available, you are viewing the catalan version
La nova taxa comarcal de tractament de residus ha estat motiu de queixa al Síndic de Greuges de Catalunya
No s’exigirà el pagament de la taxa sense haver notificat prèviament la liquidació, d’acord amb la recomanació de la síndica
El passat mes de juny, la institució del Síndic de Greuges va obrir una actuació d’ofici per estudiar la regulació i l'aplicació de la nova taxa comarcal per la prestació del servei de tractament de residus al municipi de Rubí.
A través del Síndic Municipal de Rubí, dels mitjans de comunicació i d'algunes queixes i consultes rebudes, la síndica va tenir coneixement del malestar de la ciutadania d'aquest i d'altres municipis del Vallès Occidental pel fet que enguany haurien de pagar un import considerablement superior al de l'any passat pel servei de gestió i tractament de residus. Aquest import es cobra mitjançant dos rebuts: un per la taxa de recollida i transport de residus municipals (a càrrec de l’Ajuntament), i l’altre per la taxa de tractament de residus (a càrrec de del Consell Comarcal).
La síndica ja ha finalitzat la seva actuació i ha resolt que les dues taxes són compatibles, atès que graven conceptes diferents. També ha constatat que es va modificar l’Ordenança reguladora de la taxa per la prestació del servei de tractament de residus municipals d’acord amb la normativa i que, segons les dades obtingudes, es preveu que els ingressos recaptats no superaran els costos, de manera que també es compleix la normativa de les hisendes locals.
Tot i això, la institució també conclou que hi ha alguns aspectes qüestionables sobre la implementació d’aquestes taxes, i per aquest motiu la síndica ha fet algunes recomanacions que caldria tenir en compte.
En primer lloc, s'ha detectat que no es va notificar individualment la liquidació de l’alta al registre corresponent. La data en què es practica aquesta notificació és rellevant per calcular el termini de pagament. Cal tenir en compte que es tracta d'una nova taxa; per tant, la institució considera que si no s'ha fet aquesta notificació no s’haurien d’aplicar recàrrecs de la via executiva. A més, aquesta notificació també és necessària perquè les persones sàpiguen per quins mitjans poden impugnar-la i, per tant, per garantir el seu dret de defensa.
En aquest sentit, l'Administració ha acceptat aquesta recomanació i ens ha informat que no s'exigirà el pagament en via executiva sense haver notificat prèviament la liquidació. Així mateix, arran de la revisió de l'expedient, l'Administració ha detectat que alguns contribuents han pagat la liquidació amb un 5 % de recàrrec, i ha informat que en aquests casos se'ls retornarà l'import abonat indegudament.
En segon lloc, la resolució també destaca la necessitat de reforçar la informació que es facilita a la ciutadania. La síndica defensa que proporcionar una informació correcta abans d'implantar una mesura pot ajudar que aquesta mesura tingui una millor acollida en la societat i que hi hagi més confiança en l’Administració. Explicar bé els diferents serveis que es presten amb relació a la gestió de residus; els motius de l'increment de l'import que es paga; les raons i els beneficis de delegar el tractament de residus al Consell Comarcal; el cost de cada servei, i la manera com es financen és un exercici de transparència que hauria evitat la confusió que s'ha generat.
En la mateix línia, la institució defensa que l'Administració ha de fer els esforços necessaris per aconseguir la complicitat de la ciutadania, i aconseguir, així, els objectius ambientals que es persegueixen.
Aquesta institució estarà amatent per recollir i analitzar les queixes que puguin arribar d'altres municipis per valorar si cal fer altres recomanacions a l'Administració.