The english version of this page is not available, you are viewing the catalan version
Fins ara, eren els tribunals qualificadors els que decidien si adaptar o no els exàmens
Per assegurar un criteri homogeni, la síndica va demanar que aquesta adaptació es regulés a les bases de la convocatòria
Els darrers anys la institució ha rebut queixes de persones que mostren la seva disconformitat amb el fet que les oposicions per a docents no s’adapten a persones que pateixen algun trastorn de l’aprenentatge, com ara dislèxia o TDAH.
Es troben en desavantatge respecte a la resta d’aspirants i, per això demanen, per exemple, que els donin més temps per fer els exàmens, que s’augmenti la mida de la lletra dels documents o que es facin exàmens tipus test o orals.
Després d’estudiar la situació, la síndica va concloure que no existien uns criteris prou clars sobre com procedir quan un aspirant al·legava aquestes circumstàncies. I és que el Departament d’Educació afirmava que aquests trastorns de l’aprenentatge s’havien de fer constar davant el tribunal qualificador, que era el que acabava decidint si s’adaptaven les proves o no. A més, el Tribunal sovint no ho tenia en compte perquè les bases de la convocatòria només preveien adaptacions per a persones amb una discapacitat acreditada.
Per tot això, en una resolució recent, la institució va demanar que les bases de les convocatòries regulessin aquests supòsits i aclarissin en quin moment s’ha de fer constar aquesta circumstància i la forma com s’ha d’al·legar i acreditar. La voluntat de la institució és garantir un tracte equitatiu per a tots els afectats, independentment del tribunal assignat.
En resposta a la resolució, el Departament d’Educació ha manifestat la voluntat de treballar amb els professionals adients per estudiar les diferents casuístiques i oferir una previsió amb base normativa de cara a les futures convocatòries.