The english version of this page is not available, you are viewing the catalan version
Cal preservar el dret a la tutela judicial efectiva.
Cal garantir la igualtat de tracte i evitar que l’Administració i els organismes públics tinguin una posició preeminent d’exempció de taxes.
Aquesta petició va acompanyada de les 11.000 firmes lliurades pels decans dels col·legis d’advocats de Catalunya.
Arran de l’entrada en vigor de la Llei 20/2012, de 20 de novembre, el Síndic ha rebut diverses queixes de ciutadans i institucions contra la llei esmentada pel que consideren que és una vulneració de diversos drets establerts en la Constitució.
Destaquen les més d’11.000 firmes que els degans dels col·legis d’advocats de Catalunya van lliurar a aquesta institució el passat 1 de febrer per demanar que el Síndic de Greuges estudiés sol·licitar un recurs d’inconstitucionalitat.
Un cop analitzada la Llei, el Síndic de Greuges s’ha adreçat al Defensor del Poble per sol·licitar-li que porti a terme les actuacions adequades, entre les quals el recurs d’inconstitucionalitat, per garantir les modificacions de la llei esmentada.
Havent tingut coneixement que la defensora del poble va presentar el dimarts passat 12 de febrer vuit recomanacions al ministre de Justícia perquè es reformin aspectes de la llei esmentada, el síndic de greuges ha sol·licitat a la defensora, Soledad Becerril, que aquestes recomanacions fetes no siguin un impediment perquè el Defensor del Poble presenti un recurs davant del Tribunal Constitucional.
El Síndic de Greuges ha suggerit que l’actuació del Defensor del Poble davant el Tribunal Constitucional busqui la modificació de la llei esmentada per garantir:
1) Que les persones físiques gaudeixin –com a norma general– de l’exempció de les taxes en la seva actuació davant la justícia, com a garantia del dret d’accés a la tutela judicial efectiva.
2) Que en qualsevol cas les taxes es determinin seguint el principi d’equivalència, és a dir, tendint al cost dels serveis judicials rebuts i, per tant, que es redueixin les diferències entre taxes que la llei actual preveu.
3) Que totes les taxes responguin a un principi de proporcionalitat, recuperant la previsió de la Llei 53/2002 sobre la capacitat econòmica, i que en cap cas tinguin funcions dissuasòries.
4) Que l’Administració i els organismes públics no gaudeixin en cap cas d’una posició preeminent en l’exempció de taxes, ja que a la pràctica aquesta preeminència pot comportar un efecte dissuasori per als ciutadans que es veuen en la necessitat de recórrer contra actuacions administratives perquè les consideren perjudicials per als seus interessos.
5) Que es garanteixi una compensació als afectats que, havent hagut de pagar taxes judicials, en quedin exempts si el Tribunal Constitucional declara les modificacions oportunes de la llei 10/2012, de 20 de novembre, o bé si la futura llei d’assistència jurídica gratuïta així ho preveu.