The english version of this page is not available, you are viewing the catalan version
Insisteix en les mesures suggerides per reduir el nombre de pacients de cirurgia cardiovascular que superen els 90 dies de temps màxim garantit per a ser intervinguts
El Síndic no ha pogut constatar la situació de col·lapse i l'allargament de les llistes d'espera d'una manera desproporcionada
Demana una resolució ràpida del protocol d’assetjament laboral, que s’ha activat a petició del facultatiu per analitzar el seu cas
Rafael Ribó avisa que estarà pendent de la resolució a l’expedient, de caràcter reservat, que Salut ha obert a partir de la denúncia del cirurgià promotor de la queixa
Recomana una total transparència i difusió dels efectes dels ajustos econòmics perquè la ciutadania mantingui la confiança en el sistema públic català
El síndic de greuges de Catalunya, Rafael Ribó, no ha detectat indicis concloents que vinculin la mort de dos pacients coronaris amb les reduccions pressupostàries, supòsit que havia denunciat fa una setmana el doctor Manuel Galiñanes Hernández, cap del Servei de Cirurgia Cardíaca de l'Hospital Vall d'Hebron. Ribó ha fet pública la resolució al cap d’una setmana de rebre la queixa i després d'investigar el cas amb el rigor i la celeritat que requeria.
Així, a partir de la informació rebuda, de les reunions mantingudes amb totes les parts, i de les visites realitzades al centre hospitalari, no s'ha pogut constatar que els canvis en els recursos materials del Servei de Cirurgia Cardíaca hagin impedit realitzar la feina amb normalitat i amb plenes garanties per als pacients.
El Síndic ha analitzat les circumstàncies concrets dels dos pacients morts aquest estiu. En un dels dos casos, s’ha conclòs que la intervenció quirúrgica s'hauria dut a terme al cap de pocs dies (sempre que el pacient hagués presentat les condicions òptimes per sotmetre-s’hi), de manera que les reduccions pressupostàries, en cas de ser-hi, no haurien afectat la realització de l'operació.
L’altre cas no es va considerar que fos urgent ni que requerís intervenció immediata. Per tant, es tracta d’una decisió que té a veure amb criteris mèdics, més que no pas una conseqüència atribuïble a una possible contenció pressupostària.
Davant l'alarma social que ha despertat la denúncia, i amb l'objectiu de prevenir situacions similars, el Síndic recomana al Departament de Salut i a la resta d’administracions una total transparència i difusió sobre les reduccions pressupostàries i els seus possibles efectes. El Síndic recomana a tothom oferir informació clara dels serveis públics i, especialment en aquest cas, de Salut, a fi de mantenir la confiança dels usuaris del sistema públic català i proporcionar-los seguretat.
Pel que fa a la suposada situació de col·lapse també denunciada, no s'ha pogut constatar. Tampoc s'ha detectat un increment desproporcionat de les llistes d'espera. Tot i així, sí que s'ha observat un increment del nombre de pacients que en els últims mesos superen el termini màxim d'espera garantit de noranta dies per a intervencions quirúrgiques de cirurgia cardíaca
Davant d'això, el Síndic insisteix en la necessitat d’implementar les mesures necessàries perquè el termini d'espera màxim garantit es respecti durant tot l’any. També proposa que es valori la repercussió que l'augment de les urgències cardíaques pot tenir en les intervencions quirúrgiques programades i que s’asseguri l'accés sense demora a la intervenció quirúrgica urgent en tots els casos en què el criteri mèdic així ho indiqui.
Pel que fa a la manca de resposta dels escrits, el Síndic recomana que es doni resposta amb celeritat, amb independència que l'Administració es trobiencara dins del termini legal fixat per fer-ho.
En aquesta mateixa línia, pel que fa al Protocol per a la prevenció, la detecció, l'actuació i la resolució de situacions d'assetjament psicològic i altres discriminacions a la feina de l'Administració de la Generalitat de Catalunya, el Síndic recomana accelerar-ne, tant com sigui possible, la resolució per conèixer-ne les conclusions.
Finalment, Rafael Ribó avisa que estarà pendent de la resolució a l’expedient, de caràcter reservat, que el Departament de Salut ha obert a partir de la denúncia del cirurgià promotor de la queixa, per actuar, si escau.