The english version of this page is not available, you are viewing the catalan version
Els centres s'han d’adreçar als estudiants transsexuals d'acord amb la seva aparença i identitat de gènere, encara que el nom difereixi del del DNI
Recomana un protocol d'actuació per evitar situacions d'assetjament que es difongui i s'apliqui a totes les escoles, amb independència de la titularitat
El Síndic de Greuges ha recomanat al Departament d'Ensenyament que doni instruccions als centres educatius que no respectin la identitat de gènere de l'alumnat transsexual i mantinguin el nom assignat de naixement sense cap raó objectiva perquè rectifiquin i emprin el que correspon a la seva aparença i personalitat.
La recomanació arriba després que dues famílies plantegessin al Síndic la humiliació que patien les seves filles davant la negativa dels centres escolars d'emprar els noms de nena amb què s'identifiquen. En un dels casos es feia menció del nom que fan constar en l'informe de qualificacions trimestral i en l'altra del que utilitza el personal del centre per adreçar-se a l'alumna.
El Síndic argumenta que la jurisprudència del Tribunal Suprem ha assenyalat que ha de prevaler el dret a sostenir la identitat sexual com a expressió de la identitat personal, que és un bé de la personalitat, i ha declarat la procedència del canvi en la menció d’acord amb els principis i els drets fonamentals reconeguts en la Constitució i en els tractats i acords internacionals sobre drets humans ratificats per Espanya.
Els infants i adolescents menors d'edat també són titulars d'aquests drets fonamentals, i els són aplicables els mateixos principis i tractats. En qualsevol dels dos casos analitzats no hi ha cap motivació objectiva que justifiqui el tractament emprat per les escoles. El nom que aparegui al DNI, a criteri del Síndic, no ha de condicionar el contingut d'un document adreçat a la família.
El Síndic, a banda de tenir el mandat específic de garantir els drets dels infants, especialment vulnerables, té l'encàrrec de supervisar els drets del col·lectiu LGTBI reconeguts en la llei aprovada a finals de l'any 2014. En aquesta línia, s’ha reunit amb diverses associacions, que li han plantejat les seves inquietuds per les situacions de risc, de desprotecció i d’assetjament dels seus infants en l'entorn escolar.
Després d'investigar el cas, ha recomanat al Departament d'Ensenyament que promogui l'establiment d'un protocol d'actuació sobre identitat de gènere. A més, ha suggerit que s’asseguri la difusió, el coneixement i el compliment d'aquest protocol en tots els centres educatius amb independència de la seva titularitat.
El protocol hauria d'assegurar el respecte a la identitat de gènere i la plena integració de l'alumnat transsexual sense discriminació en els termes que preveuen tant la Llei 11/2014, del 10 d'octubre, per a garantir els drets de lesbianes, gais, bisexuals, transgèneres i intersexuals i per a eradicar l'homofòbia, la bifòbia i la transfòbia, i també la resta de normativa que regula els drets de l'alumnat i els drets dels infants i adolescents.