The english version of this page is not available, you are viewing the catalan version
Rafael Ribó i M. Jesús Larios han presentat en comissió parlamentària els dos informes emesos aquest any sobre segregació escolar
Les proves d'avaluació del sistema educatiu (Competències primària i ESO, PISA, etc.) destaquen les desigualtats en el rendiment segons l'origen social a Catalunya
Un repartiment més equilibrat beneficiaria els resultats acadèmics de tot el sistema
El síndic de greuges, Rafael Ribó, i l'adjunta per a la defensa de drets de la infància i adolescència, M. Jesús Larios, han presentat aquest dilluns 12 de desembre en comissió parlamentària els dos informes sobre segregació escolar elaborats aquest any. El primer aborda l'admissió de l'alumnat i el segon analitza quines característiques dels centres motiven que n'hi hagi que tinguin més demanda que d’altres i que atreguin més les famílies amb un perfil social determinat.
Rafael Ribó ha incidit en el fet que, tot i la millora de resultats en el conjunt del sistema, "hem de mirar amb preocupació i autocrítica les mancances en equitat educativa i treballar per garantir un equilibri més alt en la composició social dels centres".
Tot i que els centres d'alta complexitat han millorat els resultats educatius els darrers anys, el Síndic defensa que aquesta millora no ha anat acompanyada d'una reducció de la segregació. La recerca feta a escala internacional en aquesta matèria evidencia que la segregació perjudica els resultats acadèmics de l'alumnat socialment més desfavorit i que un equilibri més alt en la composició social dels centres beneficia els resultats del sistema. Per continuar avançant en aquest sentit, el Síndic reclama que s'abordi decididament el problema de la segregació.
Alguns aspectes que afecten l'equitat des del moment de la mateixa admissió són les polítiques de planificació escolar, les quotes de material escolar i activitats complementàries, els desequilibris en els projectes educatius dels centres, etc.
Informe La segregació escolar a Catalunya (I): la gestió del procés d’admissió d’alumnat
Resum executiu
Nota de premsa Informe I
La segregació escolar a Catalunya (II): condicions d'escolarització
Resum executiu
Nota de premsa Informe 2