The english version of this page is not available, you are viewing the catalan version
Rafael Ribó afirma que l'RBE és un exemple de mala praxi administrativa i que els beneficiaris de l'ajut no n'han d'assumir les conseqüències
Considera inadmissible l'actuació de l'Administració a l'hora de revocar el dret a percebre l'RBE i de reclamar la devolució dels ajuts
Hi ha hagut casos de joves que van superar el topall d'ingressos de 22.000 euros pel fet d'haver estat perceptors de l'RBE
El Síndic s'ha reunit amb la Delegació del Govern a Catalunya i ha tramès la recomanació al Ministeri de Foment, al Defensor del Poble, al president de la Generalitat i als grups parlamentaris del Congrés i del Parlament
L'Agència de l'Habitatge de Catalunya va acceptar el suggeriment previ del Síndic de valorar, d'ofici i en cada cas, el reconeixement de la prescripció del dret de l'Administració a reclamar les devolucions
El Síndic de Greuges ha reclamat que es deixin sense efectes les resolucions administratives dictades amb relació a la revocació de la renda bàsica d’emancipació. El Síndic considera inadmissible l'actuació de l'Administració a l'hora de reclamar la devolució dels ajuts, reconeguts per la mateixa Administració autonòmica i abonats per l'Administració estatal. El motiu de les revocacions es basa en el fet que el beneficiari va superar el límit d’ingressos anual establert per accedir a l'ajut.
Deixar les revocacions sense efecte és la recomanació que el Síndic ha tramès a les autoritats competents arran de les queixes rebudes per les notificacions que l'Agència de l'Habitatge de Catalunya està adreçant als joves que van ser beneficiaris de la renda bàsica d'emancipació (RBE) durant els anys 2011, 2012 i 2013.
L'origen d'aquesta problemàtica rau en la mateixa regulació de la normativa de l’RBE, que, en comptes de tenir en consideració els ingressos percebuts l'any immediatament anterior per determinar el dret a percebre l’RBE, tenia en compte els ingressos obtinguts l'any en curs. Així, la persona beneficiària difícilment podia saber si els ingressos que rebria finalment al llarg de l'any serien superiors o no als 22.000 euros anuals. La situació és tan incoherent que fins i tot hi ha hagut casos de joves que van superar el topall d'ingressos de 22.000 euros pel fet d'haver estat perceptors de l'RBE.
A parer del Síndic, la gestió de l'RBE és un exemple clar de l'antítesi de la bona administració i les persones afectades no han d'assumir les conseqüències derivades de la mala praxi administrativa. En cap cas no es pot considerar responsable d'aquesta situació la persona beneficiària de l'ajut que, de bona fe, va seguir els tràmits i la informació que la mateixa Administració li havia facilitat, no sempre de manera clara i entenedora, i que va confiar legítimament en l'actuació administrativa que li va reconèixer formalment el dret a cobrar l'ajut que havia sol·licitat i que, posteriorment, li va ser ingressat en el seu compte bancari.
El Síndic s'ha reunit amb la Delegació del Govern a Catalunya i ha tramès la recomanació al Ministeri de Foment, al Defensor del Poble, al president de la Generalitat i als grups parlamentaris del Congrés i del Parlament
Pel que fa a la recomanació emesa el 2015 sobre la data límit per exercir el dret de reclamació de les devolucions, dret que prescriu al cap de quatre anys, el Síndic valora positivament la resposta de l'Agència de l'Habitatge de Catalunya. Així, aquesta va acceptar el suggeriment del Síndic i ha valorat, d'ofici i en cada cas, el reconeixement de la prescripció del dret de l'Administració a reclamar les devolucions.