The english version of this page is not available, you are viewing the catalan version
Un objectiu europeu és la descarbonització del transport i l’electrificació de la mobilitat és una de les principals tecnologies per aconseguir-ho
Des del passat 18 de gener els vehicles elèctrics han de pagar per recarregar als punts públics de la ciutat de Barcelona
Des del passat 18 de gener, els vehicles elèctrics han de pagar per recarregar en qualsevol dels 500 punts públics que l'empresa Barcelona de Serveis Municipals (Ajuntament de Barcelona) té en aparcaments i a la via pública del municipi de Barcelona. Segons les informacions aparegudes en premsa, altres municipis de Catalunya també s’estan plantejant aquesta opció.
Amb la informació disponible, per als usuaris particulars que facin servir el servei habitualment, s’ha previst un abonament anual de 50 euros (25 € el primer any), que es podrà compartir amb dos familiars, i un preu per kWh diferent en funció de si es disposa d’aquest abonament o no. També s’ha establert un preu diferenciat en funció de l’horari, de manera que les recàrregues són més barates en horari nocturn. Si no es té l’abonament, carregar al carrer costarà 0,49 €/kWh, mentre que si es té l’abonament, el preu serà de 0,40 €/kWh. Els preus són més barats als aparcaments i també en horari nocturn: 0,35 €/kWh amb abonament i 0,44 €/kWh sense abonament.
Paral·lelament, també s’han previst tarifes diferenciades per al cas dels professionals, en què l’abonament anual serà de 100 € (50 € el primer any). En aquest cas, el cost de carregar serà de 0,40 €/kWh en horari diürn i de 0,35 €/kWh en horari nocturn per a cotxes i furgonetes. El preu és més econòmic als aparcaments i també per a motos de flotes professionals (0,30 € kWh al carrer en horari diürn).
La diferència de preus entre l’horari diürn i nocturn vol estimular un consum més sostenible i repartit de l’energia, sobretot a la nit, quan hi ha menys demanda.
Per tot l’anterior, el Síndic ha decidit obrir una actuació d’ofici amb l’objectiu d’estudiar el nivell dels preus i de la qualitat del servei existents a la ciutat de Barcelona en relació amb altres municipis i estats de la Unió Europea.
Al mateix temps també s'ha conegut que l'Àrea Metropolitana de Barcelona ha iniciat un expedient administratiu a les empreses gestores de les “electrolineres” (punts metropolitans de recàrrega per a vehicles elèctrics), atès que s'han detectat problemes en el servei de recàrrega de vehicles elèctrics. La xarxa metropolitana de punts de recàrrega per a vehicles elèctrics de l'AMB és un servei metropolità gratuït i integra 10 punts de recàrrega ràpida repartits per diversos municipis metropolitans: Montcada i Reixac, el Prat de Llobregat, Cornellà de Llobregat, Sant Joan Despí, Gavà, Badalona, l'Hospitalet de Llobregat, Sant Cugat del Vallès, Barberà del Vallès i Pallejà.
El Síndic recorda que un dels objectius europeus és el de la descarbonització del transport i que l’electrificació de la mobilitat és una de les principals tecnologies per aconseguir-ho. Les dades demostren, però, que a Espanya hi ha 5.000 punts de càrrega de vehicles elèctrics, quatre vegades menys que a França i cinc vegades menys que a Alemanya.