The english version of this page is not available, you are viewing the catalan version

News

El Síndic investiga d’ofici les afectacions que pot tenir en la població vulnerable el tancament progressiu d’oficines bancàries d’atenció presencial

14/01/2022

Actualment el 12% de la població té problemes d’accessibilitat als serveis de bancs o caixes

Els serveis bancaris són un servei d’interès general i cal que l’Administració hi garanteixi l’accés amb qualitat

El Síndic ha demanat informació al Banc d’Espanya i a les entitats bancàries que operen a Catalunya sobre el tancament de sucursals

El Síndic és coneixedor dels problemes d’accessibilitat als serveis de bancs i caixes que pateixen moltes persones grans arran de la progressiva supressió d’oficines bancàries al territori i la necessitat d’operar en línia. Per aquestes persones, la realització de qualsevol gestió o la disposició d’efectiu sovint requereix traslladar-se a altres localitats, amb la consegüent pèrdua de temps i de diners.

Els serveis bancaris són un servei d'interès general i, per tant, les administracions públiques resten subjectes a les obligacions específiques de servei públic i cal que garanteixin l'accés a totes les persones, amb un mínim de qualitat i amb un preu assequible. La Llei del Síndic l’habilita per supervisar l'activitat de les empreses privades que gestionen o portin a terme serveis públics i, en conseqüència, pot supervisar l'activitat bancària en casos considerats essencials, com és el cas de l'atenció a les persones vulnerables per dificultats d'accés.

Les dades estadístiques mostren que entorn del 12% de la població té problemes d'accessibilitat als serveis bancaris, per la llunyania física de les oficines, els horaris d'atenció al client, la incomprensió dels serveis que ofereixen o, fins i tot, la falta de mitjans de transport.

Per tot l’anterior, a principis de desembre de 2021, el Síndic va obrir una actuació d’ofici per conèixer els motius que han portat diferents entitats bancàries a reduir de forma progressiva la seva xarxa d'atenció presencial, i les incidències negatives que provoca aquesta situació a gran part de persones vulnerables, especialment a la gent gran i que viu a les zones rurals.

En concret, s’ha adreçat al Banc d'España, com a ens regulador, i a les quatre principals entitats bancàries que operen a Catalunya (Banc Sabadell, Banc Santander, Banc Bilbao Vizcaya Argentaria i Caixabank), per conèixer, entre altres qüestions, la regulació sobre l'obertura i el tancament de sucursals d'entitats bancàries, quantes sucursals han estat suprimides durant els anys 2020 i 2021, la substitució de les oficines físiques per oficines mòbils i/o personal de suport, i sobre el mitjà de pagament més comú a l'Estat.

Back