The english version of this page is not available, you are viewing the catalan version
L’accident per un xoc entre dos trens ha causat un mort i nou ferits
El Síndic vol saber com es gestionarà el dia a dia de la línia, que actualment està interrompuda
Trasllada el seu condol a la família de la víctima i el seu suport als viatgers ferits
El Síndic de Greuges de Catalunya ha obert una investigació en relació amb l’accident que es va produir ahir a la tarda entre un tren de mercaderies i un tren de passatgers de la línia Llobregat-Anoia dels Ferrocarrils de la Generalitat (FGC), a Sant Boi de Llobregat. D’acord amb les informacions publicades, el tercer vagó d’un tren de potassa va descarrilar i va impactar contra la cabina del tren de passatgers que aleshores passava per aquell punt. L'impacte es va produir entre les estacions de Sant Boi i Molí Nou. De resultes de l’impacte, el maquinista del tren de viatgers va morir a l'acte, i nou persones més van resultar ferides. El Síndic trasllada el seu condol a la família de la víctima mortal i el seu suport als viatgers ferits.
Com a conseqüència d’aquests fets, FGC ha informat que la línia Llobregat-Anoia està interrompuda, ja que no hi ha servei ferroviari entre Sant Boi i Molí Nou, tram en què s'ofereix servei alternatiu per carretera.
El 2016 el Síndic va presentar al Parlament de Catalunya l'Informe sobre els drets de les persones en els serveis ferroviaris a Catalunya, que incloïa fins a 75 mesures per garantir els drets dels passatgers a un servei de qualitat. El mateix Estatut d’autonomia de Catalunya (EAC) determina que els poders públics han de promoure polítiques de transport i de comunicació, basades en criteris de sostenibilitat, que fomentin la utilització del transport públic i la millora de la mobilitat, i que garanteixin l’accessibilitat per a les persones amb mobilitat reduïda. A banda, l’Estatut també disposa que els poders públics han de garantir la protecció de la salut, la seguretat i la defensa dels drets i els interessos legítims dels consumidors i usuaris.
El Síndic també va obrir actuacions d’ofici arran dels accidents ocorreguts a la xarxa de Rodalies de Catalunya a Vacarisses (2018) i Castellgalí (2019), i manifesta que ha rebut nombroses queixes al llarg dels anys.
En el cas concret de l’accident de Sant Boi de Llobregat, el Síndic vol conèixer quina es considera que ha estat la causa de l'accident i quines actuacions s'han dut a terme –o estan previstes– per garantir els drets de les persones usuàries que viatjaven en el comboi accidentat a l'assistència, la seguretat, la indemnització dels danys i la qualitat del servei. També vol saber com gestionarà FGC el dia a dia en aquesta línia, que ara està interrompuda (dies de durada, afectacions als horaris, dotació dels serveis alternatius per carretera, possibles compensacions, informació i atenció a les persones usuàries, etc.) i si s'ha previst alguna mesura de compensació en els títols de transport (abonaments o bitllets) a les persones que normalment utilitzen la línia.
El Síndic també recorda que el Codi de consum de Catalunya considera que els transports són un servei bàsic, és a dir, un servei de caràcter essencial i necessari per a la vida quotidiana o que té un ús generalitzat entre les persones consumidores. A més, el mateix Codi identifica uns col·lectius d’especial protecció en les relacions de consum, com ara els infants i els adolescents, les persones grans, les persones malaltes, les persones amb discapacitats i qualsevol altre col·lectiu en situació d'inferioritat o indefensió especials.
El Síndic estudiarà detingudament totes les queixes que li facin arribar les persones afectades. Tant en el marc de l'actuació d'ofici com de les queixes que rebi en aquest cas, la institució treballarà per garantir els drets de les persones afectades, tenint en compte que els títols de transport públic inclouen una assegurança obligatòria de viatgers.