The english version of this page is not available, you are viewing the catalan version

News

“L’estatut de l’electe local pot ser una eina excel·lent per ajudar la ciutadania a recuperar la confiança en les institucions”

28/02/2023

La síndica participa en un taller sobre l’estatut de l’electe local organitzat per l'Associació Catalana de Municipis

Gairebé el 50% de les queixes que rep la institució venen del món local

Ha destacat els aspectes que l’estatut hauria d’abordar

Esther Giménez-Salinas, síndica de greuges de Catalunya, ha participat aquest matí en el taller “Legislem per avançar: 'L'estatut de l'electe local'”, organitzat per l’Associació Catalana de Municipis amb la voluntat de reflexionar sobre la necessitat de crear una eina d’empara jurídica per als electes locals i contribuir a dignificar la figura de l’electe local, regulant i protegint l’exercici d’aquesta funció representativa.

La síndica ha començat la seva ponència explicant que els ajuntaments són a primera línia prestant serveis i que, per tant, tenen un paper molt important en alguns temes socials com ara la lluita contra la segregació escolar, la pobresa o l’habitatge. Gairebé el 50% de les queixes que rep la institució tenen com a administració afectada un ajuntament (6.016 queixes el 2022).

A parer de la síndica, aquest paper tan proper a la ciutadania fa que els ajuntaments siguin un actor imprescindible per ajudar les persones a recuperar la confiança en les institucions i reforça la legitimitat democràtica dels poders públics. Per tant, qualsevol eina que enforteixi la figura de l’electe local és benvinguda.

A partir d’aquí, la síndica s’ha centrat a destacar tres aspectes que l’estatut de l’electe local hauria de tenir en compte.

D'entrada, caldrà abordar el tema del dret a la conciliació entre la tasca representativa i la vida personal de regidors, regidores, alcaldes i alcaldesses. La vocació de servei s'ha de poder compatibilitzar amb la vida personal i amb una protecció social adequada, de la mateixa manera que ha de ser possible per al col·lectiu de treballadors, i en condicions d'igualtat entre homes i dones.

També serà necessari tractar el tema del dret a una retribució digna i a un règim d'incompatibilitats que preservi l'interès públic però permeti l'activitat privada quan la dedicació no és exclusiva. En aquest sentit, la síndica ha esgrimit que caldrà valorar si el règim retributiu actual, que es va acordar en el context de crisi del deute públic el 2013, permet exercir les funcions representatives actuals correctament.

En darrer lloc, la síndica ha manifestat que arran de les avaluacions dutes a terme per la institució sobre l’aplicació de la Llei de transparència, s’ha detectat que encara hi ha ens locals que no han aprovat el codi ètic per als seus alts càrrecs. En aquest sentit, la síndica demana anar un pas més enllà i defensa un pla d’integritat més ampli, que ha d’incloure un mapa de riscos, un pla de formació i prevenció de conflictes d'interès, i una bústia ètica que permeti denunciar anònimament conductes contràries a les regles ètiques.

A partir d’aquí, la síndica ha explicat la funció de control democràtic que exerceixen els regidors que se situen a l'oposició i les disfuncions i vulneracions de drets que ha detectat la institució que han impedit o dificultat l’exercici de les seves funcions. En aquest punt, Giménez-Salinas ha explicat que al llarg de l’any 2021 s’han rebut 29 queixes de membres de grups municipals a l’oposició que senten que s'han vulnerat els seus drets, xifra que ha augmentat a 33 l'any 2022. Ha destacat també que la col·laboració amb els ajuntaments és imprescindible perquè es pugui exercir aquest control democràtic amb plenes garanties.

Una de les queixes més freqüents rebudes els darrers dos anys té relació amb la dificultat que manifesten els grups a l’oposició per accedir a informació municipal, ja sigui perquè no reben resposta en un termini raonable, perquè no se'ls facilita accés a la informació que demanen o bé perquè només se'ls hi facilita accés de manera parcial.

També s’han rebut queixes pels problemes per accedir als mitjans de comunicació i per les modificacions de les periodicitats dels calendaris dels plens. En aquest darrer cas, la institució ha recordat que aquestes modificacions han de ser puntuals i han d'estar justificades de manera objectiva.

En darrer lloc, alguns grups municipals també s’han adreçat a la institució perquè tenen dificultats per accedir a un espai per desenvolupar les funcions de control que ha de dur a terme l’oposició. Sovint ha calgut recordar que la norma preveu que els ajuntaments de més de 2.000 habitants han de disposar d'aquest espai a la seu consistorial i que els grups a l’oposició han de poder treballar amb un mínim de condicions d'espai i de mitjans

Back