The english version of this page is not available, you are viewing the catalan version

News

La Generalitat elimina l’obligació de la cita prèvia a petició del Síndic

12/07/2023

El 2022 la institució va demanar a totes les administracions acabar amb aquesta pràctica perquè en dificultava l’accés dels ciutadans

L’Ajuntament de Barcelona també va acceptar la recomanació

El 012 és un servei per accedir a informació pública i, per tant, ha de ser gratuït

El Govern de la Generalitat va aprovar ahir un nou model d’atenció ciutadana que inclou dues mesures a bastament reivindicades per la institució del Síndic. Per una banda, s’ha eliminat l’obligatorietat de la cita prèvia per accedir als serveis i tràmits, i passarà a ser voluntària, en cas que la persona la vulgui sol·licitar. Per l’altra, la Generalitat també ha anunciat la gratuïtat del telèfon d’informació ciutadana 012.

El mes d’octubre passat la síndica va demanar a totes les administracions que la cita prèvia deixés de ser un requisit per accedir a les seves oficines d’atenció ciutadana i registre, en el sentit que si era obligatòria i, a més, s’havia d’obtenir per via electrònica, a la pràctica s’estava impedint o dificultant l’accés a l’atenció presencial a bona part de la població, especialment a la gent gran o als col·lectius vulnerables. Des d’aleshores la institució està fent un seguiment de l’acceptació d’aquesta recomanació, a partir de les respostes obtingudes de les administracions a l’actuació d’ofici que es va obrir, però també a partir de l’estudi del contingut dels portals digitals.

En aquest context, la síndica es mostra satisfeta amb la decisió presa pel Govern de la Generalitat, en tant que és una mesura que lluita contra la bretxa digital i que té en compte les necessitats, sobretot, de la gent gran, però que és d’aplicació per a tothom. En la mateixa línia, l’Ajuntament de Barcelona, el març de 2023, també va comunicar a la institució que qualsevol ciutadà que s’adrecés a una Oficina d’Atenció Ciutadana per obtenir informació, registrar documentació o fer una gestió urgent, seria atès sense necessitat de cita prèvia. Per tant, dues administracions rellevants pel volum de ciutadans que atenen van acceptar la recomanació de la síndica.

Tanmateix, arran del seguiment, es constata que encara existeixen ajuntaments que segueixen treballant amb la cita prèvia com un requisit imprescindible. En aquest punt, la síndica insisteix en la necessitat que aquestes administracions eliminin aquest requisit.  

Quant al 012, la institució també en reclamava la gratuïtat des de l’any 2015, en entendre que es tracta d’un servei vinculat al dret d’accés a la informació pública, reconegut legalment, de manera que no podia estar subjectes a cap contraprestació. Fins avui, el 012 és un número de telèfon sense cost afegit, però els operadors el facturen separadament als clients. A criteri del Síndic, aquest telèfon és un canal habilitat per fer tràmits amb l’Administració, com també ho són el web o l'atenció presencial, que són gratuïts. En aquest cas, la institució també va traslladar el cas al Defensor del Poble, amb la idea d’obligar normativament els operadors de telefonia a incloure dins les seves ofertes de tarifa plana els telèfons d’informació pública que tenen una tarifa especial.

Back