La version française de cette page n'étant pas disponible, vous avez été renvoyé à la version catalane

Actualités

La síndica trasllada al president de la Generalitat els principals reptes de l’Administració

23/09/2024

Primera trobada entre la síndica i el president Illa

L’objectiu és fixar un marc de màxima col·laboració i uns canals de comunicació ràpids i eficaços

 

El president de la Generalitat, Salvador Illa, s’ha reunit aquesta tarda amb la síndica de greuges de Catalunya, Esther Giménez-Salinas, en el marc de la ronda de trobades que està fent amb les principals institucions del país.

La síndica ha ofert la col·laboració de la institució per millorar i transformar l’Administració: “El coneixement de la realitat social que tenim gràcies a les queixes dels ciutadans ens col·loca en una posició singular per impulsar un canvi profund de l’Administració, perquè sigui més valenta i més eficaç en la defensa dels drets de les persones.”

La síndica ha manifestat la necessitat d’establir uns canals de comunicació directes, fluids i constants entre la Generalitat i la institució que permetin actuar ràpidament quan es detecten serveis o polítiques que no funcionen. També ha demanat al Govern que redueixi urgentment els terminis de resposta.

Durant la reunió, la síndica ha traslladat al president els temes que preocupen la institució. En aquesta línia, ha denunciat que l’Administració no està prou preparada per atendre la Catalunya actual dels vuit milions, i li ha lliurat l’Informe al Parlament 2023, presentat el passat mes de març, en què es recullen les cinc principals mancances de l’Administració per donar resposta a aquesta nova situació social.

El tema principal que s’ha tractat en la reunió ha estat l’àmbit dels drets socials, que suposa el 50 % de les queixes que arriben a la institució.

Així, la síndica ha insistit un cop més en la necessitat que el sistema protector d’infància sigui més garantista, i ha defensat, en aquesta línia, que els serveis residencials passin a ser l’últim recurs.

Pel que fa a la pobresa energètica, ha remarcat la necessitat de regular de manera àgil els procediments per acollir-se als ajuts per fer front a les despeses de llum, aigua i gas.

Respecte de les prestacions socials, com la renda garantida de ciutadania i l’ingrés mínim vital, la síndica demana que se simplifiquin i s’automatitzin els procediments per sol·licitar-les. 

També ha parlat de la necessitat de tenir una Administració més àgil i més amable amb les persones. Cal potenciar la vocació de servei públic del funcionariat i cal obrir-se a noves maneres de resoldre els conflictes que incloguin la mirada restaurativa, posant el focus en la reparació del dany i no en la sanció.

La síndica ha expressat també que cal reformular el sistema d’accés a la funció pública, de manera que sigui menys memorístic i que posi l’accent en les competències humanes i professionals per resoldre les necessitats actuals de la ciutadania. Així mateix, ha manifestat la necessitat de garantir sempre la formació contínua dins de l’Administració pública.

Quant a la cita prèvia, ha insistit que cal un marc normatiu comú a totes les administracions. 

En matèria de medi ambient, la síndica ha destacat la necessitat d’impulsar les energies renovables de manera compatible amb el respecte al territori, per la qual cosa resulta imprescindible disposar d’un mapa i un calendari del desplegament de fonts d’energia eòlica i solar.

 

Retour