La version française de cette page n'étant pas disponible, vous avez été renvoyé à la version catalane
La institució va rebre una queixa d’una persona que no es va poder expressar en català perquè el facultatiu no l’entenia
Una persona s’ha adreçat al Síndic darrerament perquè un metge especialista que la va atendre a l’Hospital Dos de Maig no entenia el català i va haver de parlar en castellà per poder-s’hi comunicar. Com en casos anteriors en què ha passat el mateix, la síndica ha recordat a l’hospital el dret dels pacients a ser atesos en català i l’especial importància que aquest dret no es vulneri en un àmbit tan sensible com la salut.
Per garantir això, cal que l’Administració ofereixi els mitjans perquè tots els professionals de la salut estiguin capacitats per atendre a pacients catalanoparlants. A més, ha d’assegurar-se que els professionals que han utilitzat aquests mitjans acaben adquirint realment la capacitat per entendre la llengua catalana.
La institució recomana que es tingui en compte que s’han de garantir els drets lingüístics dels pacients quan es planifiqui la cobertura dels serveis. De manera temporal, es podria preveure, per exemple, que algun membre catalanoparlant del personal de suport acompanyés els facultatius que encara no entenen el català.
Per al cas concret de la queixa rebuda, el Departament de Salut ha manifestat la voluntat d’aconseguir que el professional en qüestió adquireixi els coneixements necessaris de llengua catalana. Farà un seguiment exhaustiu per assegurar que fa el curs pertinent i que es presenta a la prova de nivell. A més, també ha informat que se li ha proposat el curs presencial “Millorant l’experiència del pacient" en aquest segon trimestre de 2025 i que se li ha tramès tota la normativa sobre els drets d’usos lingüístics a Catalunya.
La síndica es mostra satisfeta davant les informacions rebudes, però demana a l’Hospital Dos de Maig que, a més, enviï una carta de disculpa a la persona que es va adreçar a la institució.