La version française de cette page n'étant pas disponible, vous avez été renvoyé à la version catalane
Ha comparegut en comissió per explicar el primer informe d'avaluació de la Llei de transparència, d'acord amb l'encàrrec parlamentari
Assegura que la participació activa de la ciutadania és fonamental perquè l'Administració completi el seu paper en aquest nou escenari
Es detecten mancances en l'organització de les dades publicades
Destaca que calen més esforços per garantir aquest dret i també una inversió de recursos significativa per adaptar i gestionar la informació
El síndic de greuges, Rafael Ribó, ha comparegut aquest dilluns en comissió al Parlament per explicar el primer Informe anual sobre transparència, accés a la informació pública i bon govern que va presentar el juliol de 2016.
Durant la seva intervenció, ha apel·lat especialment a la necessitat de fer una major difusió entre la població del contingut de la Llei 19/2014, coneguda com a Llei de transparència. A parer del Síndic, les persones haurien de conèixer el fons de les noves obligacions de les administracions per poder exigir-ne el compliment. Especialment rellevant és la difusió del dret d'accés a la informació, mecanisme que permet a les persones exercir el control sobre les actuacions de l'Administració.
La participació activa de la ciutadania és fonamental per normalitzar la cultura de la transparència entre l'opinió pública i les administracions, que han d'assumir el deure de donar visibilitat a informacions fins ara considerades d'ús intern.
En aquest sentit, el nombre de sol·licituds d'accés a la informació durant el període avaluat ha estat escàs, cosa que evidencia una manca de coneixement i de sensibilització entre la població pel que fa a l'exercici d'aquest dret.
El Síndic, a més, és partidari de fer difusió d'aquest dret d'acord amb els estàndards del Conveni 205 del Consell d'Europa i de dotar-lo d'una regulació pròpia independent, en termes homologables als països de l'entorn.
Rafael Ribó destaca que amb l'Informe "el Síndic dóna compliment de la Llei amb l'objectiu d'assenyalar les dificultats detectades i de servir de punt de referència i de comparativa per a les futures avaluacions". El Síndic ha comptat amb la col·laboració de la Fundació Carles Pi i Sunyer i de l'equip format pels catedràtics Manuel Villoria, Agustí Cerillo i Juli Ponce per a l’obtenció de dades, la qual s'ha centrat en el primer trimestre de l'any 2016.
L'anàlisi s'ha estructurat en els blocs de matèries que preveu la Llei i l'univers analitzat ha estat, pel que fa a la publicitat activa, més de 2.400 portals web entre administracions i altres ens obligats. Quant a la resta d'obligacions de la Llei (el dret d'accés, el registre de grups d'interès, el bon govern i el govern obert), s'ha demanat informació a la Generalitat de Catalunya, a les diputacions, als consells comarcals, als ajuntaments més grans de 500 habitants, a l'Àrea Metropolitana de Barcelona, a les universitats públiques, i als òrgans estatutaris i altres ens de control.
En general, s'ha constatat un nivell de compliment força elevat en els aspectes més genèrics en matèria de transparència i publicitat informativa, i més dificultats quan es tracta de publicitar continguts que abans no eren obligatoris (cartes de serveis i codis ètics, per posar-ne algun exemple). El Síndic destaca que el suport tècnic de l'AOC (Consorci d'Administració Oberta de Catalunya), sobretot a escala municipal, ha estat clau.
Les mancances més grans quant a la informació publicada es detecten en l'organització i el format de les dades. A més, aquestes mancances són més visibles en els ens de menys dimensió, la qual cosa és atribuïble al fet que disposen de molts menys recursos. El Síndic recomana que es dediquin esforços perquè la informació sigui reutilitzable i estigui estructurada de manera entenedora, com preveu la Llei, en el termini més breu possible. L'Informe destaca que la posada en marxa i la consolidació de tots els canvis que imposa la Llei requereix una inversió de recursos significativa.
Eliminar el termini de trenta dies per lliurar la informació, organitzar els arxius administratius i facilitar la identificació dels sol·licitants són propostes adreçades al bloc del dret d'accés. Pel que fa al registre de grups d'interès, incideix que caldrà fer públiques les activitats i les actuacions concretes d'influència que duguin a terme.
El Síndic també recorda que està pendent el desplegament reglamentari de la Llei 19/2014 per concretar-ne l'abast i les obligacions, i que cal ampliar la regulació dels canals i els instruments de participació ciutadana.